- Zostaną opublikowane wymagane efekty kształcenia dla tych tego kierunku, które ma obejmować program kształcenia, program będzie musiał być też zaopiniowany i uczelnia, która będzie chciała prowadzić taki kierunek, będzie musiała mieć zgodę Ministerstwa Zdrowia. Jest to już pewna ochrona, ale nie to, o co walczyliśmy – mówi Elżbieta Puacz, prezes Krajowej Izby Diagnostów Laboratoryjnych. – Dążymy do wprowadzenia standardów kształcenia w naszym zawodzie.
Standardy są ważne, ponieważ ich brak wyklucza diagnostów z uznawania kwalifikacji w państwach Unii Europejskiej.
Według obecnie obowiązujących przepisów, kierunek analityka medyczna, tak jak inne kierunki medyczne, jest realizowany w ramach jednolitych studiów magisterskich, po których zdobywa się tytuł diagnosty laboratoryjnego. Natomiast projekt ustawy o szkolnictwie wyższym proponuje na tej specjalności wprowadzenie dwustopniowego systemu, czyli studiów licencjackich i uzupełniających magisterskich. Protestują przeciwko temu przedstawiciele diagnostów, twierdząc, że obniży to rangę zawodu.
Obecnie projekt ustawy o jest na etapie głosowania w podkomisji nauki i szkolnictwa wyższego komisji edukacji, nauki i młodzieży. Być może jeszcze w tym tygodniu zakończa się prace w podkomisji i ustaw przejdzie do komisji.
Kształcenie diagnostów laboratoryjnych: nadal brak standardów
Przedstawiciele środowiska diagnostów laboratoryjnych walczą o wprowadzenie standardów kształcenia w tym zawodzie. Na razie wywalczyli, że do projektu ustawy o szkolnictwie wyższym wprowadzono zapis o rozporządzeniu ministra nauki w sprawie efektów kształcenia na kierunku analityka medyczne (diagnostyka laboratoryjna).