Nasza przychodnia jest zarejestrowana w rejestrze podmiotów wykonujących działalność leczniczą i od maja chcemy dodatkowo otworzyć poradnie dermatologiczną.

Jakie wymagania należy spełnić, aby zarejestrować poradnię specjalistyczną w księdze rejestrowej podmiotu leczniczego w urzędzie wojewódzkim?

Nowa komórka organizacyjna (np. poradnia specjalistyczna), którą podmiot leczniczy chce zarejestrować w rejestrze podmiotów wykonujących działalność leczniczą musi spełniać wymagania określone w rozporządzeniu ministra zdrowia z 26 czerwa 2012 roku w sprawie szczegółowych wymagań, jakim powinny odpowiadać pomieszczenia i urządzenia podmiotu wykonującego działalność leczniczą - dalej r.w.p.p. W tym zakresie podmiot leczniczy podczas dokonywania rejestracji dodaje do wniosku jedynie oświadczenie, że dane w nim zawarte są kompletne i zgodne z prawdą oraz iż zna i spełnia warunki wykonywania działalności leczniczej w zakresie objętym składanym wnioskiem określone w ustawie z 15 kwietnia 2011 roku o działalności leczniczej - dalej u.dz.l. Nie ma już obowiązku przedkładania organowi rejestrowemu decyzji Państwowej Inspekcji Sanitarnej.

Dodatkowo do wniosku o wpis zmian w rejestrze podmiotów wykonujących działalność należy dołączyć potwierdzenie uiszczenia stosownej opłaty.

15 lipca 2016 roku weszła w życie ustawa z 10 czerwca 2016 roku o zmianie ustawy o działalności leczniczej oraz niektórych innych ustaw, która wprowadziła szereg zmian dla podmiotów leczniczych. Od czasu tej nowelizacji podmioty lecznicze dokonując wpisu do rejestru podmiotów wykonujących działalność leczniczą między innymi nie mają obowiązku przedkładania organowi rejestrowemu opinii sanitarnej wydawanej w drodze decyzji administracyjnej przez właściwy organ Państwowej Inspekcji Sanitarnej.

Jednakże podmiot leczniczy nadal ma obowiązek posiadania pomieszczeń i urządzeń odpowiadających wymaganiom odpowiednim do rodzaju wykonywanej działalności leczniczej oraz zakresu udzielanych świadczeń w zakresie warunków ogólnoprzestrzennych, sanitarnych i instalacyjnych (art. 22 ust. 1 i 2 u.dz.l.). Co oznacza, iż podmiot leczniczy chcąc zarejestrować nową komórkę organizacyjną, na przykład poradnie dermatologiczną musi spełniać wymagania określone w rozporządzeniu w sprawie szczegółowych wymagań, jakim powinny odpowiadać pomieszczenia i urządzenia podmiotu wykonującego działalność leczniczą, w szczególności określone w załączniku nr 2 do r.w.p.p.

Zatem w praktyce podmiot leczniczy dokonując w rejestrze podmiotów wykonujących działalność leczniczą zmiany wpisu w zakresie dodania nowej komórki organizacyjnej nie składa już załącznika w postaci decyzji Państwowej Inspekcji Sanitarnej dotyczącej tej komórki, ale składa oświadczenie o spełnieniu warunków wykonywania działalności leczniczej, o którym mowa w art. 100 ust. 2 u.dz.l. Tym samym procedura rejestracji nowej komórki organizacyjnej uległa znacznemu uproszczeniu.

Dodatkowo należy pamiętać, że zgodnie z art. 105 ust. 1 pkt 2 i 2 u.dz.l. wpis do rejestru podlega opłacie. Obecnie wysokość opłaty w przypadku zmiany wpisu wynosi 214 zł.

W omawianym pytaniu poradnia dermatologiczna ma zostać otwarta dopiero za kilka miesięcy, wobec powyższego składając wniosek do rejestru o zmianę wpisu poprzez dodanie nowej komórki organizacyjnej trzeba zaznaczyć odpowiednią datę w rubryce "Data rozpoczęcia działalności leczniczej".

Jedynie na marginesie należy wspomnieć, że omawiana nowelizacja zniosła również obowiązek podmiotu leczniczego przedkładania organowi rejestrowemu kopii dokumentów potwierdzających zawarcie obowiązkowego ubezpieczenia OC. Jednakże, obowiązek posiadania takiego ubezpieczenia nadal istnieje. Składając oświadczenie, o którym mowa w art. 100 ust. 2 u.dz.l podmiot leczniczy potwierdza posiadanie takiego ubezpieczenia.