Recepty w wersji elektronicznej - w ramach pilotażu – na razie będą mieć wystawiane tylko mieszkańcy Siedlec oraz Skierniewic. Proces wdrożenia e-recepty zaczął się w lutym tego roku, ale do tej pory trwało dostosowanie systemów w szpitalach, przychodniach i aptekach do obsługi e-recepty oraz podpisywanie umów z podmiotami, które chcą wziąć udział w pilotażu.

Ostatecznie od 25 maja elektroniczne recepty mogą wystawiać wybrani lekarze z 6 podmiotów m.in.: Zespół Lekarzy Specjalistów Medica w Siedlcach, NZOZ JUDYTA Skierniewicach, Mazowiecki Szpital Wojewódzki w Siedlcach, Centrum Medyczno-Diagnostyczne w Siedlcach oraz Zespół Lekarzy Specjalistów MEDICA w Siedlcach ul. 3 Maja 3.

- Jesteśmy gotowi do wystawiania recept w wersji elektronicznej – potwierdza Mariusz Mioduski, zastępca dyrektora ds. medycznych Mazowieckiego Szpitala Wojewódzkiego. – Pierwszego dnia e-recepty będzie wystawać kilkunastu lekarzy w poradni kardiologicznej i ortopedycznej oraz w podstawowej opiece medycznej, ale jeśli tylko system będzie dobrze działał, chcemy, by takie dokumenty mogli wystawiać lekarze także w innych poradniach i na oddziałach.  

Mioduski podkreśla, że cały szpital jest już zinformatyzowany, dlatego wprowadzenie e-recepty nie było kosztowne. Musieli zainstalować odpowiednie oprogramowanie.

– Najważniejsza różnica dla lekarza będzie taka, że zamiast ikonki „drukuj” na ekranie pojawi się ikona „wyślij” – podkreśla Mioduski. – Gdy pacjent zgodzi się na wystawienie e-recepty, wtedy lekarz wystawi dokument i prześle na Platformę P1 prowadzoną przez Centrum Systemów Informacyjnych Ochrony Zdrowia. Stamtąd będzie pobierany przez aptekę, w której pacjent będzie chciał zrealizować elektroniczny dokument.

Mioduski podkreśla, że w początkowej fazie testowania systemu, wszystkim pacjentom będą drukować kartki z kodem, które trzeba pokazać w aptece, a na tej podstawie farmaceuta wyda lek.

 

Tylko lekarze z profilem wystawią e-receptę

E-recepty będą mogli wystawiać tylko ci lekarze, którzy mają profil na Platformie Usług Elektronicznych ZUS i związany z tym certyfikat. Takie profile ma ok. 80 procent lekarzy z Wojewódzkiego Szpitala Zespolonego w Skierniewicach. Aby wystawić e-receptę, lekarz będzie logować się do systemu, podając dane pacjenta, informacje o leku i jego dawkowaniu, podpisywać ją będą profilem zaufanym lub podpisem elektronicznym.

W Wojewódzkim Szpitalu Zespolonym w Skierniewicach, by uruchomić e-receptę trzeba było kupić 15 komputerów oraz 15 drukarek przeznaczonych dla oddziałów i poradni.

- Wszystkie dane zawarte w elektronicznej recepcie trafiają w tzw. technologiczną chmurę, na serwery rządowego systemu „recepta” i stamtąd dostępne są dla NFZ i innych podmiotów. Na jednej recepcie może zostać wypisany tylko jeden lek. Jeżeli lekarz ordynuje więcej niż jeden preparat wypisuje tyle recept, ile leków i pakuje je w paczki po 5 recept – tłumaczy Magdalena Okoniewska z Działu Organizacji i Promocji Wojewódzkiego Szpitala Zespolonego w Skierniewicach.

E-recepta w trzech wersjach

E-recepta, wydawana jest w postaci kodu kreskowego. Może trafić do pacjenta w trzech wersjach: wydruku papierowego tzw. informacyjnego, który zawiera także informacje o dawkowaniu, SMS-a lub maila.

Jeśli pacjent ma profil zaufany, wtedy na jego telefon trafi 4- cyfrowy kod w postaci SMS-a lub przesyłany jest na adres mailowy.

- Taki profil każdy może w prosty sposób założyć, korzystając na przykład z internetowego konta bankowego – mówi Okoniewska. - Mając taki profil można założyć swoje konto na Internetowym Koncie Pacjent. Na koncie tym znajdą się informacje o wszystkich wystawionych e-receptach i ich realizacji.

Aby zrealizować e-receptę, pacjent podaje w aptece otrzymany SMS-em lub mailem kod lub podaje wydruk e-recepty z kodem kreskowym. Musi także podać swój numer PESEL (nie jest konieczne pokazywane dokumentu tożsamości). Na tej podstawie farmaceuta wydaje lek.

W przypadku przepisania kilku leków pacjent może realizować każdy w innej aptece, posługując się tym samym kodem otrzymanym w postaci SMS-a czy maila lub tym samym wydrukiem.

- Wystawienie e-recept jest testowane w naszym szpitalu od początku maja 2018. Wszelkie uwagi dotyczące funkcjonowania systemu są wysyłane do CSIOZ lub do dostarczyciela naszego oprogramowania i na bieżąco wprowadzane są konieczne zmiany – mówi Okoniewska.

Apteki – problem z oprogramowaniem

E-recepty mają realizować wszystkie apteki w Skierniewicach i prawie wszystkie w Siedlcach. W Siedlcach nie weźmie udziału jedna z sieci aptek, ponieważ nie udało się dostosować ich oprogramowania. Ma zacząć realizować recepty od lipca. Także jedna apteka w Skierniewicach ma problem z dostosowaniem systemu informatycznego.  

- Mam dwie apteki. W jednej udało mi się wgrać oprogramowanie, ale w drugiej nie mogę, bo dane w rejestrze farmaceutów, którzy mają prawo do wykonywania zawodu dostępne w nadzorze farmaceutycznym, nie są aktualne – opowiada farmaceuta biorący udział w pilotażu. – Jeśli system nie będzie się zawieszał, będzie dla nas dużym ułatwieniem. Nie będziemy musieli już rozszyfrowywać niewyraźnego pisma lekarzy. Trudniej będzie o pomyłkę. Przy papierowych receptach sprawdzamy po sobie czy ktoś wydał dobre leki. Dobrą dawkę. Teraz gdy sczytamy kod leku, komputer zaalarmuje, jeśli będzie niedobry preparat.

Krzysztof Jakubiak, dyrektor Biura Prasy i Promocji Ministerstwa Zdrowia podkreśla, że do końca sierpnia chcą zbierać uwagi dotyczące działania e-recepty, a później będą zachęcać, by kolejne apteki oraz lecznice zgłaszały się do ich wydawania.

-  Od września będziemy zachęcać wszystkie lecznice oraz apteki z całej Polski, by też zaczęły wystawiać e-recepty – podkreśla Jakubiak. – Chcemy, by do końca tego roku apteki w całej Polsce były przystosowane do wystawiania recept w wersji elektronicznej.

Lekarze będą mieć obowiązek wystawiania recept w wersji elektronicznej od 1 stycznia 2020 r.

W poniedziałek 28 maja w Siedlcach i Skierniewicach odbędą się spotkania dla pacjentów, na których będą mogli się dowiedzieć jak działa e-recepta i założyć profil zaufany.