Czy przychodnia może korzystać z posiadanych danych teleadresowych byłych pacjentów, ażeby do nich zadzwonić i przeprowadzić ankietę o charakterze marketingowym?
Przychodnia może skorzystać z posiadanych danych osobowych pacjentów dla przeprowadzenia ankiety marketingowej wyłącznie, jeśli posiada pisemną zgodę pacjenta na takie działanie.
Zgodnie z art. 23 ust. 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 roku o ochronie danych osobowych - dalej u.o.d.o. - przetwarzanie danych jest dopuszczalne między innymi w sytuacji, gdy osoba, której dane dotyczą, wyrazi na to zgodę. Prawodawca przewidział również w treści ustawy przesłankę usprawiedliwiającą przetwarzanie danych osobowych, polegającą na niezbędności przetwarzania danych dla wypełnienia prawnie usprawiedliwionych celów realizowanych przez administratorów danych albo odbiorców danych, przy założeniu że przetwarzanie nie narusza praw i wolności osoby, której dane dotyczą. Nie mniej, przesłanka ta, jak wynika wprost z ustawy, do celów prawnie usprawiedliwionych zalicza także działania marketingowe, ale tylko te stanowiące marketing bezpośredni własnych produktów lub usług administratora danych (art. 23 ust. 1 pkt 5 w zw. z ust. 4 pkt 1 u.o.d.o.).
Podsumowując powyższe, przychodnia mogłaby skorzystać z danych osobowych pacjentów bez konieczności uzyskiwania dodatkowej zgody w przypadku, jeśli zamierzałaby np. prowadzić akcję informacyjną dotyczącą własnych usług, na przykład nowych pakietów medycznych, czy nowo otwartej poradni itd. Nie dotyczy to jednak zamiaru prowadzenia telefonicznej ankiety marketingowej, na co, w ocenie autora odpowiedzi, przychodnia winna posiadać pisemną zgodę pacjenta będącego jej uczestnikiem.