Trybunał  stwierdził  więc zasadność wprowadzenia takiego prawa i wydał w tym zakresie tzw. postanowienie sygnalizacyjne z 17 marca 2015 roku (sygn. akt S 3/15), w którym przedstawił Sejmowi RP celowość podjęcia działań ustawodawczych, zmierzających do uregulowania kwestii medycznego wykorzystania marihuany. 

Trybunał nie przesądził przy tym o sposobie prawnego uregulowania przez ustawodawcę stosowania w medycynie marihuany. Wskazał jedynie na potrzebę unormowania tej kwestii.

Jednak, jak zauważa BCC, Ministerstwo Zdrowia „nie wykazuje się zbytnią aktywnością w tej sprawie”. BCC przypomina też, że pomimo zapewnień resortu, iż polscy pacjenci bez większych problemów mają dostęp do marihuany stosowanej w celach medycznych w ramach tzw. importu docelowego, w rzeczywistości procedura uzyskania zgody na taki import nie jest prosta. Konieczna jest bowiem zgoda konsultanta wojewódzkiego danej specjalności, a następnie ministra zdrowia.

W Polsce marihuana nie jest uznawana za produkt leczniczy, a obowiązujący stan prawny uniemożliwia wprowadzenie na szeroką skalę substancji zawierających olej konopny w celach leczniczych. Ustawa o przeciwdziałaniu narkomanii kryminalizuje i penalizuje bowiem wszelkie posiadanie konopi, niezależnie od ich przeznaczenia. Tym samym prawo wyklucza możliwość medycznego wykorzystywania marihuany. Polska pozostaje jednym z niewielu krajów Europy, w którym ta kwestia nie jest uregulowana. 

BCC postuluje więc prawne uregulowanie kwestii medycznego wykorzystania marihuany, zgodnie z postanowieniem sygnalizacyjnym Trybunału Konstytucyjnego a także przeanalizowanie niespójności regulacji ustawy o przeciwdziałaniu narkomanii z ustawą o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych. Uważa też za słuszną konieczność dalszego przeprowadzenia badań, które ustalą kliniczną przydatność marihuany.


Źródło: www.bcc.org.pl
 

 [-OFERTA_HTML-]