Z przygotowanej przez Infarmę analizy raportów opublikowanych przez 30 sygnatariuszy Kodeksu Przejrzystości wynika, że w roku 2015 firmy te przeznaczyły w sumie 623 mln złotych na realizację badań klinicznych oraz inne formy współpracy ze środowiskiem medycznym. Kwota ta przedstawiona jest w podziale na trzy kategorie: świadczenia na rzecz przedstawicieli zawodów medycznych, organizacji ochrony zdrowia oraz na działalność badawczo-rozwojową. 63 procent wszystkich środków, czyli 395 mln złotych, związanych jest ze współpracą w ramach ostatniej kategorii, obejmującej wynagrodzenia zarówno dla badaczy, jak i ośrodków, w których realizowane są badania kliniczne.
Infarma, przedstawiając raport, podsumowała pierwszy rok obowiązywania Kodeksu Przejrzystości w Polsce. Zgodnie z Kodeksem pomiędzy 27 a 30 czerwca 2016 roku 30 innowacyjnych firm farmaceutycznych opublikowało raporty dotyczące zakresu i wartości współpracy ze środowiskiem medycznym.
Kodeks Przejrzystości to część europejskiego projektu, którego celem jest zwiększenie transparentności współpracy innowacyjnych firm farmaceutycznych ze środowiskiem medycznym. Został przygotowany przez Europejską Federację Przemysłu i Stowarzyszeń Farmaceutycznych (EFPIA), którą w Polsce reprezentuje Infarma. Zapisy Kodeksu respektują 33 stowarzyszenia należące do EFPIA i ich firmy członkowskie.
Ta inicjatywa umożliwia zaprezentowanie opinii publicznej informacji dotyczących wartości i zakresu współpracy innowacyjnej branży farmaceutycznej ze środowiskiem medycznym. Podnosząc poziom wiedzy na temat tej współpracy, Kodeks przyczynia się do poprawy wzajemnego zaufania pomiędzy wszystkimi uczestnikami systemu ochrony zdrowia.
Wkład innowacyjnych firm farmaceutycznych w podnoszenie wiedzy lekarzy wyraźnie widać analizując zakres współpracy branży z organizacjami ochrony zdrowia i przedstawicielami zawodów medycznych. Jak wynika z raportów, obejmuje ona przede wszystkim organizację lub udział w wydarzeniach naukowych i edukacyjnych. Te aktywności stanowią 20 procent wszystkich świadczeń na rzecz środowiska medycznego. Pozostałe obszary kooperacji, służące wzajemnej, bezpośredniej wymianie wiedzy i doświadczeń – takie jak prowadzenie wykładów, przygotowanie analiz medycznych, udział w radach naukowych i doradczych – obejmują łączne świadczenia o wartości 59 mln złotych. Stanowi to 9 procent wszystkich środków przekazanych na rzecz środowiska medycznego. Darowizny na rzecz organizacji ochrony zdrowia przekazane przez firmy farmaceutyczne to ponad 52 mln złotych. W zdecydowanej większości mają one postać leków lub finansowania badań diagnostycznych.
Istotnym elementem Kodeksu Przejrzystości jest umożliwienie opinii publicznej poznania wartości i zakresu współpracy, ale także zaprezentowanie jej w sposób możliwie transparentny. Służy temu możliwość przypisania świadczeń do indywidualnych lekarzy, pielęgniarek czy farmaceutów. Zgodnie z Kodeksem, oraz obowiązującymi w Polsce normami dotyczącymi ochrony danych osobowych, taka publikacja wymaga zgody lekarza. W pierwszym roku obowiązywania Kodeksu udzieliło jej 22 procent przedstawicieli zawodów medycznych, przy średniej wartości świadczeń w wysokości 2772 złotych. W przypadku organizacji ochrony zdrowia – a zatem towarzystw naukowych czy szpitali – wartości te wynoszą odpowiednio 70 procent i 32 514 złotych.
Potrzebę wprowadzenia inicjatywy zwiększającej przejrzystość współpracy potwierdza badanie opinii publicznej przeprowadzone przez Millward Brown. Wynika z niego, że choć 88 procent Polaków ma świadomość współpracy lekarzy z firmami farmaceutycznymi, to wiedza na temat jej zakresu nie jest pełna. Co piąty Polak nie jest w stanie powiedzieć, na czym ona dokładnie polega. Odpowiednio 71 procent i 79 procent badanych zgadza się z opinią, że współpraca lekarzy i firm farmaceutycznych umożliwia tworzenie nowych terapii oraz udział w konferencjach naukowych, które poszerzają ich wiedzę. Jednocześnie 4 na 5 respondentów uważa, że lekarze częściej przepisują leki tych firm, z którymi współpracują. W efekcie 44 procent ankietowanych deklaruje brak zaufania do tych relacji, natomiast 49 procent twierdzi, że są one dla pacjentów korzystne..
Więcej informacji o Kodeksie Przejrzystości i lista firm, które go przyjęły znajdują się na stronie internetowej www.kodesksprzejrzystosci.pl. Europejski wymiar Kodeksu można poznać odwiedzając stronę internetową EFPIA: www.transparency.efpia.eu.
Źródło: www.infarma.pl