Wskaźnik QALY (z ang. quality-adjusted life year) czyli liczba lat życia skorygowana jego jakością oparty jest na liczbie lat uzyskanych dzięki interwencji medycznej oraz jakości życia tych lat. Wynik jest uzyskiwany poprzez mnożenie współczynników, z których pierwszy oznacza liczbę lat, o którą wydłużone zostanie życie pacjenta dzięki danej procedurze. Druga zmienna oznacza subiektywne odczucie satysfakcji z życia w skali od 0 do 1.0. Uwzględnia ona status zdrowotny, psychospołeczny oraz socjologiczny badanej osoby. Uzyskuje się ją pytając pacjenta na ile lat życia w pełnym zdrowiu zamieniłby 10 lat życia przy obecnym stanie zdrowia.
Zgodnie z art. 12 pkt 13 oraz art. 19 ust. 2 pkt 7 ustawy z 12 maja 2011 roku o refundacji leków, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyrobów medycznych (Dz. U. z 2015 r. poz. 345) wysokość progu kosztu uzyskania dodatkowego roku życia skorygowanego o jakość, a w przypadku braku możliwości wyznaczenia tego kosztu - kosztu uzyskania dodatkowego roku życia, ustala się w wysokości trzykrotności Produktu Krajowego Brutto na jednego mieszkańca, o którym mowa w art. 6 ust. 1 ustawy z 26 października 2000 roku o sposobie obliczania wartości rocznego produktu krajowego brutto (Dz. U. z 2000 r. Nr 114, poz. 1188 z późn. zm.).
Zgodnie z komunikatem opublikowanym 4 listopada 2015 roku w Monitorze Polskim (M.P. z 2015 r., poz. 1070) wartość produktu krajowego brutto na jednego mieszkańca w latach 2011-2013 w Polsce określona została na kwotę 41 985 zł. Natomiast wysokość progu kosztu uzyskania dodatkowego roku życia skorygowanego o jakość wynosi trzykrotność tej wartości czyli - 125 955 zł (3 x 41 985 zł). Wartość ta obowiązuje do czasu ogłoszenia kolejnego obwieszczenia Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego w przedmiotowym zakresie.
Kwota 125 955 zł powinna być stosowana w analizach ekonomicznych jako punkt odniesienia dla oszacowania kosztu uzyskania dodatkowego roku życia skorygowanego o jakość, wynikającego z zastąpienia technologii opcjonalnych, w tym refundowanych technologii opcjonalnych, wnioskowaną technologią zgodnie z § 5 ust. 2 pkt 4 rozporządzenia ministra zdrowia z 2 kwietnia 2012 roku w sprawie minimalnych wymagań, jakie muszą spełniać analizy uwzględnione we wnioskach o objęcie refundacją i ustalenie urzędowej ceny zbytu oraz o podwyższenie urzędowej ceny zbytu leku, środka spożywczego specjalnego przeznaczenia żywieniowego, wyrobu medycznego, które nie mają odpowiednika refundowanego w danym wskazaniu (Dz. U. z 2012 r., poz. 388).