Zdaniem samorządowców ustawa z dnia 23 stycznia 2009 r. o zmianie niektórych ustaw w związku ze zmianami w organizacji i podziale zadań administracji publicznej w województwie, która wprowadziła zmiany również w ustawie z dnia 14 marca 1985 r. o Państwowej Inspekcji Sanitarnej, nie rozwiązała problemów sygnalizowanych przez ogólnopolską organizację samorządu terytorialnego, od wielu lat.
W związku z czym Zarząd ZPP zwrócił się o:
• ostateczne i jednoznaczne zespolenie inspekcji sanitarnej z samorządem powiatowym,
• w zakresie działania laboratoriów, wprowadzenie zasady, zgodnie z którą laboratoria będą tworzone przy powiatowych stacjach sanitarno-epidemiologicznych, przez Głównego Inspektora Sanitarnego, na wniosek zainteresowanego powiatu, laboratorium mogłoby obejmować swoim zasięgiem więcej niż jeden powiat,
• zmianę zasad finansowania inspekcji, z dochodów budżetu powiatu, których źródłem byłyby zwiększone udziały powiatu w PIT,
• przekazanie powiatom mienia będącego w dyspozycji inspekcji sanitarnych, co przyczyniłoby się do poprawy warunków funkcjonowania inspekcji.
Zdaniem ZPP proponowane zmiany powinny powstrzymać deprecjację powiatowych inspekcji sanitarnych, ochronić istniejące miejsca pracy, a przede wszystkim poprawić warunki i standardy realizacji zadań publicznych w obszarze ochrony zdrowia publicznego.
Źródło: www.zpp.pl
ZPP domaga się zmian w funkcjonowaniu powiatowej inspekcji sanitarnej
Związek Powiatów Polskich zaapelował do Rządu o dokonanie systemowych zmian w organizacji inspekcji sanitarnej na szczeblu powiatowym. ZPP zaproponował między innymi zespolenie inspekcji sanitarnej z samorządem powiatowym oraz finansowanie z dochodów budżetu powiatu, ze zwiększonych dochodów z tytułu podatku PIT.