Proponowane zmiany przepisów dotyczących rekrutacji są podyktowane wykonaniem wyroku Trybunału Konstytucyjnego z 8 stycznia 2013 r. Nowe przepisy uwzględniają potrzebę godzenia pracy zawodowej rodziców z obowiązkami rodzinnymi, mają na względzie potrzeby rodzin wielodzietnych oraz niepełnosprawnych dzieci i rodziców.
Dzieci mieszkańców danej gminy z pierwszeństwem
Autorzy projektu nowelizacji zaproponowali zmiany w kryteriach rekrutacji do publicznych przedszkoli, publicznych innych form wychowania przedszkolnego, publicznych szkół i placówek. Nowe przepisy przewidują, że do placówek przedszkolnych w pierwszej kolejności będą przyjmowane dzieci mieszkańców gminy.
W przypadku większej liczby kandydatów z gminy niż liczba dostępnych miejsc, przeprowadzone zostanie postępowanie rekrutacyjne, według kryteriów:
• w pierwszej kolejności będą przyjmowane te dzieci, które potrzebują szczególnego wsparcia państwa: niepełnosprawne, niepełnosprawnego rodzica lub rodziców, z niepełnosprawnym rodzeństwem, z rodzin wielodzietnych (minimum troje dzieci), objętych pieczą zastępczą oraz rodziców samotnie wychowujących. Wszystkie te kryteria mają jednakową wartość.
• na pozostałe miejsca dzieci przyjmowane będą zgodnie z dodatkowymi kryteriami określanymi przez gminę (nie więcej niż 6). Istotnym rozwiązaniem jest to, że obligatoryjnie będą przyjmowane dzieci pracujących zawodowo rodziców (lub rodzica). Na tym etapie postępowania samorząd może posłużyć się kryterium dochodowym. Gmina określi dokumenty niezbędne do potwierdzenia spełniania wszystkich ustanowionych przez siebie kryteriów (kryterium dochodowe będzie potwierdzane oświadczeniem rodzica).
Jeśli po przyjęciu dzieci z terenu gminy pozostaną wolne miejsca, placówka będzie mogła przyjąć dzieci zamieszkałe poza terenem gminy, posługując się zasadami rekrutacji jak dla dzieci ze swojego terenu.
Rozwiązania dotyczące rekrutacji będą wprowadzane stopniowo. W roku szkolnym 2014/2015 nowe zasady rekrutacyjne będą obowiązywać przy naborach do publicznych przedszkoli. Natomiast zasadnicza część procedur rekrutacyjnych będzie obowiązywać w naborze na rok szkolny 2016/2017. Zachowanie dłuższego okresu przejściowego pozwoli na dobre przygotowanie się na zmiany zarówno organom prowadzącym, jak i uczniom planującym swoją karierę edukacyjną.@page_break@
Bez dodatkowych korzyści przy wyborze podręczników
Nowe przepisy przewidują również, że wydawcy podręczników lub firmy dokonujące obrotu podręcznikami nie będą mogły oferować, obiecywać ani udzielać szkołom i nauczycielom jakichkolwiek korzyści w sposób pośredni lub bezpośredni, w zamian za dokonanie wyboru określonego podręcznika lub dostarczenie dowodów, że doszło do jego nabycia. Wyeliminuje to niedobre praktyki nakłaniania szkół i placówek do dokonywania wyboru podręczników szkolnych i innych pomocy dydaktycznych ze względu na dodatkowe korzyści. Nauczyciele powinni wybierać podręczniki kierując się wyłącznie przesłankami dydaktycznymi oraz potrzebami i możliwościami uczniów.
W przedszkolu także bez przygotowania pedagogicznego
W przedszkolu będą mogły być zatrudniane osoby mające przygotowanie specjalistyczne do prowadzenia np. zajęć dodatkowych, lecz nieposiadające przygotowania pedagogicznego. Obecnie osoby te mogą być zatrudniane tylko w szkołach.
W szkole podstawowej można będzie zatrudnić osobę (która posiada co najmniej kwalifikacje wymagane do zajmowania stanowiska nauczyciela w szkole podstawowej) w celu wsparcia nauczycieli prowadzących obowiązkowe zajęcia edukacyjnych lub do opieki świetlicowej.
Opieka świetlicowa na wniosek rodziców
Doprecyzowane zostaną zasady funkcjonowania świetlicy w szkole. Szkoła podstawowa oraz szkoła prowadząca kształcenie specjalne będzie zobowiązana – na wniosek rodziców – zapewnić opiekę świetlicową tym uczniom, którzy pozostają w szkole dłużej ze względu na czas pracy rodziców. Zajęcia świetlicowe będą również organizowane dla tych uczniów, którzy ze względu na organizację dojazdu do szkoły (lub inne okoliczności) wymagają zapewnienia takiej opieki.
Gminy będą zwracać koszty przejazdu środkami komunikacji publicznej opiekunowi dziecka uczęszczającego do szkoły, do czasu ukończenia przez dziecko siódmego roku życia w sytuacji, gdy droga dziecka z domu do szkoły przekroczy odległość 3 km.
Wprowadzony będzie zakaz powierzania/przekazywania wykonywania zadań oświatowych osobie prawnej utworzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego lub osobie prawnej, w której ta jednostka ma udziały. W przypadku powierzenia wykonywania zadań oświatowych związkowi międzygminnemu lub związkowi powiatów muszą być stosowane przepisy dotyczące prowadzenia szkół publicznych przez jednostki samorządu terytorialnego, w tym ustawa Karta nauczyciela.