Uchwalone regulacje zakładają obniżenie wymogów (z 30 do 22 proc.) liczby użytkowanych pojazdów w zakresie udziału pojazdów elektrycznych we flocie użytkowanych pojazdów samochodowych w zakresie transportu osób w urzędach i jednostkach odsługujących naczelne i centralne organy administracji państwowej. Identyczne procentowe obniżenie wprowadzono w odniesieniu do urzędów obsługujących jednostki samorządu terytorialnego, w miastach i gminach, w których liczba mieszkańców przekracza 50 tysięcy.

 

Zobacz w LEX: Fundusz Rozwoju Przejazdów Autobusowych w pytaniach i odpowiedziach >

Łagodniejsze obowiązki dla mniejszych miast

Nowelizacja znosi dotychczasowy obowiązek nakładający na jednostki samorządu terytorialnego poniżej 50 tys. mieszkańców wykonywania i zlecania wykonania zadań publicznych z zapewnieniem odpowiedniego udziału pojazdów elektrycznych lub napędzanych gazem ziemnym.

Ustawa rezygnuje też obowiązku co najmniej 30 proc. świadczenia i zlecania świadczenia usługi komunikacji miejskiej z zapewnieniem określonego udziału autobusów zeroemisyjnych lub autobusów napędzanych biometanem we flocie samorządów liczących powyżej 50 tys. mieszkańców. Nowela określa, że świadczenie usług lub zlecania, lub powierzania wykonywania takich przewozów podmiotom ma następować z przynajmniej częściowym wykorzystaniem autobusów zeroemisyjnych lub autobusów napędzanych gazem ziemnym pochodzącym z biometanu.

Nowela znosi też obowiązek cyklicznego sporządzania analiz kosztów i korzyści związanych z wykorzystaniem, przy świadczeniu usług komunikacji miejskiej, autobusów nisko- i zeroemisyjnych.

Jak uzasadnia ministerstwo klimatu, nałożone w 2018 r. obowiązki nie są realizowane ze względu na wysoki koszt zakupu i eksploatacji pojazdów nisko- i zeroemisyjnych, który w wielu przypadkach przekracza możliwości budżetowe jednostek samorządu terytorialnego oraz podmiotów. Resort wskazuje, że realizacja trwających oraz planowanych inwestycji w tabor nie jest wystarczająca do osiągnięcia progu 30 proc. pojazdów zeroemisyjnych do 2028 roku we flotach samorządów. Obowiązujący obecnie próg określony na poziomie 10 proc. spełnia jedynie około 10 proc. samorządów objętych przepisami ustawy o elektromobilności. 1 stycznia 2025 roku wymienione w ustawie jednostki samorządu terytorialnego będą zobowiązane do zapewnienia udziału autobusów zeroemisyjnych lub autobusów napędzanych biometanem w użytkowanej flocie pojazdów w wysokości co najmniej 20 proc., a docelowo w 2028 r. na poziomie 30 proc.

Przeczytaj także: Samorządowe autobusy jeżdżą głównie dieslem

W dużych miastach tylko zeroemisyjne autobusy

Ustawa wprowadza od 1 stycznia 2026 r., obowiązek nabywania przez gminę, w której liczba mieszkańców jest wyższa niż 100 tys. oraz podmioty, którym zlecono lub powierzono wykonywanie przewozów pasażerskich w transporcie drogowym w ramach komunikacji miejskiej na obszarze tej gminy, wyłącznie autobusów zeroemisyjnych w celu wykonywania przewozów pasażerskich w ramach komunikacji miejskiej. Proponowane regulacje mają na celu doprowadzenie do stopniowej wymiany floty autobusowej na autobusy zeroemisyjne, za pomocą której są wykonywane przewozy pasażerskie w ramach komunikacji miejskiej.

Obowiązek ten nie będzie miał zastosowania do nabywania autobusów:

  • wykorzystywanych do realizacji przewozów pasażerskich w transporcie drogowym w ramach komunikacji miejskiej wykraczających poza granice administracyjne miasta, w którym liczba mieszkańców jest większa niż 100 tys.
  • w przypadku nabywania autobusów wykorzystywanych w celu realizacji przez gminę, w której liczba mieszkańców jest większa niż 100 tys., przewozów pasażerskich w transporcie drogowym w ramach komunikacji miejskiej, na terenie innej gminy, w której liczba mieszkańców jest niższa niż 100 tys.
  • w sytuacji, gdy zadanie to jest wykonywane na terenie kilku gmin, z których każda posiada mniej niż 100 tys. mieszkańców.

 

Czytaj w LEX: Zeroemisyjny publiczny transport zbiorowy a decentralizacja - na przykładzie transportu miejskiego >

Po parku elektrykiem

Poza tym wprowadzono przepisy, zgodnie z którymi dyrektor parku narodowego może ustalić, w drodze zarządzenia, że działalność edukacyjna parku narodowego oraz udostępnianie obszaru parku narodowego będą realizowane przy użyciu pojazdów elektrycznych, napędzane wodorem lub gazem ziemnym.

Ministerstwo klimatu zaznacza, że wprowadzenie przepisów realizuje kamień milowy warunkujący wypłatę pieniędzy z Krajowego Planu Odbudowy, czyli kamień milowy E1G: „Wejście w życie ustawy wprowadzającej obowiązek zakupu tylko niskoemisyjnych i zeroemisyjnych autobusów w miastach powyżej 100 tys. mieszkańców począwszy od 2025 r.”.

 

Nowość
Ustawa o elektromobilności i paliwach alternatywnych. Komentarz
-90%

Cena promocyjna: 9.9 zł

|

Cena regularna: 99 zł

|

Najniższa cena w ostatnich 30 dniach: 19.8 zł