Jeden z mieszkańców wniósł do sądu administracyjnego skargę na zarządzenie komendanta straży miejskiej.
Mężczyzna zaskarżył procedurę naboru i zatrudniania kandydatów do pracy w straży miejskiej oraz wprowadzenie regulaminu pracy komisji rekrutacyjnej.
WSA uznał, iż skarga jest niedopuszczalna.
Sąd przypomniał, iż według ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o strażach gminnych (t.j. Dz. U. z 2013 r., poz. 1383 ze zm.) straż jest jednostką organizacyjną gminy.
Strażą kieruje komendant, zatrudniany na podstawie umowy o pracę przez wójta, burmistrza (prezydenta miasta), który jest także jego przełożonym.
Niewątpliwie zatem komendantowi straży miejskiej nie przysługuje status organu jednostki samorządu gminnego. Jest on natomiast pracownikiem, stojącym na czele szczególnej jednostki organizacyjnej gminy, którą jest straż miejska.
Skoro zaś przepisy art. 3 § 2 pkt 5 i 6 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o ustroju sądów administracyjnych (Dz. U. Nr 153, poz. 1269 ze zm.) przewidują zaskarżalność do sądu administracyjnego określonych aktów, z tym zastrzeżeniem, że akty te pochodzą od organów samorządu terytorialnego lub terenowych organów administracji rządowej - to aktu wydanego przez komendanta straży miejskiej do kategorii tej zaliczyć nie można – uznał sąd.
Na podstawie:
Postanowienie WSA w Gdańsku z 31 marca 2015 r., sygn. akt III SA/Gd 240/15, nieprawomocny