Rada gminy określiła tygodniową liczbę godzin obowiązkowego wymiaru zajęć dla pedagogów, logopedów zatrudnionych w szkołach prowadzonych przez gminę.

Wojewoda zaskarżył uchwałę do sądu administracyjnego.


Zarzucił naruszenie art. 19 ustawy z dnia 23 maja 1991 r. o związkach zawodowych (tekst jedn.: Dz. U. z 2014 r., poz. 167 z późn. zm.) poprzez jej podjęcie bez uprzedniego uzyskania opinii związków zawodowych.


Zdaniem wojewody, za każdym razem, gdy projekt aktu prawnego zawiera regulacje dotyczące praw pracowników, ich interesów płacowych, zawodowych lub socjalnych, organizacje związkowe są uprawnione do zaopiniowania projektu.

Przypadek pominięcia związków zawodowych w opiniowaniu projektu uchwały organu jednostki samorządu terytorialnego stanowi istotne naruszenie prawa i daje podstawę do stwierdzenia nieważności takiej uchwały.

W odpowiedzi na skargę rada gminy wyjaśniła, że nie mogła się zwrócić o opinię do zarządu oddziału ZNP, gdyż jednostka ta nie jest organizacją reprezentatywną w rozumieniu ustawy o Komisji Trójstronnej.

Zdaniem WSA, aby zrealizować tryb opiniowania, wynikający z ustawy z dnia 23 maja 1991 r. o związkach zawodowych (tekst jedn.: Dz. U. z 2014 r., poz. 167 z późn. zm.) w stosunku do aktów prawnych dotyczących grupy zawodowej nauczycieli, należało uzyskać opinię organów struktury wojewódzkiej lub powiatowej OPZZ, ewentualnie – jeśli rolę opiniującego ma odgrywać zarząd oddziału ZNP – powinien on posiadać upoważnienie wynikające ze statutu OPZZ.

Upoważnienie do wyrażenia opinii powinno istnieć w dacie opiniowania, co wykazać powinien podmiot pretendujący do roli opiniującego, zaś organ, od którego wymaga się dochowania trybu opiniodawczego, powinien fakt istnienia tego upoważnienia ustalić – wyjaśnił sąd.

Na podstawie:
Wyrok WSA w Białymstoku z 19 marca 2015 r., sygn. akt II SA/Bk 86/15, nieprawomocny