Wpływ na decyzję zamawiającego w zakresie wszczęcia postępowania o udzielenie zamówienia oraz zawarcia umowy na generalne wykonawstwo w oparciu o tzw. etapowanie, czyli uzależnienie realizacji od dostępności u zamawiającego środków finansowych, mają przede wszystkim zasada uczciwej konkurencji i jawności postępowania, a także przepisy dot. szacowania wartości zamówienia oraz zakazu dzielenia zamówienia w celu obejścia przepisów p.z.p.

Zasada uczciwej konkurencji oraz równego traktowania wykonawców jest jedną z najważniejszych w systemie zamówień. Podobnie zasada jawności. Przepisy p.z.p. jednoznacznie nakładają na zamawiającego obowiązek przekazywania wykonawcom pełnego zakresu informacji o potencjalnych zdarzeniach, które mogą nastąpić w toku prowadzonego postępowania lub na etapie realizacji umowy o wykonanie zamówienia publicznego.

Jak czytamy w "DGP", zamawiający może jednak przy tym dowolnie kształtować zakres zamówienia (w tym jego podział), pod warunkiem, że procedura udzielania poszczególnych zamówień będzie prowadzona w reżimie formalno-prawnym wynikającym z całkowitej wartości szacunkowej udzielanego zamówienia. Jak wiadomo, w myśl art. 32 ust. 2 p.z.p. zamawiający nie może w celu uniknięcia stosowania przepisów p.z.p. dzielić zamówienia na części lub zaniżać jego wartości.

Na gruncie p.z.p. nie ma zakazu wszczęcia postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, w przypadku gdy wartość szacunkowa zamówienia jest wyższa od kwoty, jaką zamawiający może przeznaczyć na jego realizację.

Zamawiający może zamieścić w SIWZ informację, iż prowadzone postępowanie składa się z etapów (objętych jednym przetargiem), które będą realizowane sukcesywnie w zależności od pozyskiwania kolejnych środków finansowych. Wówczas możliwe jest wybranie wykonawcy całego zadania inwestycyjnego i zapewnienie środków na zrealizowanie pierwszego etapu prac.

Zasady opisu przedmiotu zamówienia określone w p.z.p. nie zakazują etapowego prowadzenia robót budowlanych. Opis przedmiotu zamówienia musi być jednak bardzo precyzyjny i niepozostawiający żadnych wątpliwości interpretacyjnych.

Na zamawiającym ciąży obowiązek określenia minimalnego zakresu zamówienia, jaki zostanie zlecony do realizacji wybranemu wykonawcy. Wskazany przez zamawiającego minimalny zakres zamówienia nie powinien jednak być pomijalnie nieistotny w stosunku do całego przedmiotu przetargu. Jeżeli zapisy SIWZ będą przewidywać zakres zamówienia, który z pewnością będzie zrealizowany, za dopuszczalne uznać należy etapowe zlecanie wykonania inwestycji objętej przedmiotem przetargu.

Jeżeli zamawiający dochowa wszystkich zasad p.z.p., opisze w treści SIWZ wszelkie okoliczności związane z realizacją zamówienia oraz określi okoliczności mające wpływ na brak kontynuacji kolejnych etapów inwestycji, wszczęcie postępowania o udzielenie zamówienia publicznego i zawarcie umowy w przypadku, gdy wartość szacunkowa całej inwestycji będzie przewyższać kwoty aktualnie zabezpieczone w budżecie zamawiającego, należy uznać za możliwe i nie naruszające dyscypliny finansów publicznych.

Źródło: Dziennik Gazeta Prawna