Odpowiedź:
Jeśli drzewa zostały wycięte w okresie ważności zezwolenia na usunięcie drzew, mimo że po upływie terminu, który przedsiębiorca zadeklarował, to w mojej ocenie nie ma podstaw do nałożenia kary administracyjnej, o której mowa w art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy o ochronie przyrody . Jeśli natomiast drzewa zostały wycięte po upływie terminu ważności zezwolenia, to kara administracyjna powinna zostać obligatoryjnie nałożona, zgodnie ze wskazanym przepisem. Drzewa zostały bowiem wycięte bez zezwolenia.
Uzasadnienie:
Beneficjent zezwolenia w okresie jego ważności mógł złożyć wniosek o zmianę zezwolenia w trybie art. 155 Kodeksu postępowania administracyjnego - dalej k.p.a. , w przedmiocie zmiany terminu wycinki. Jeśli tego nie uczynił zezwolenie wygasło, zgodnie z art. 162 § 1 k.p.a. Usunięcie drzew po wygaśnięciu decyzji jest równoznaczne z wycinką bez zezwolenia. Obecnie organ powinien wszcząć postępowanie w sprawie nałożenia kary administracyjnej.
Przydatne materiały:
Ustawa z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. 2009 r. Nr 151, poz. 1220 ze zm.)
Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. 2000 r. Nr 98, poz. 1071 ze zm.)
Za wycięcie drzew po upływie terminu ważności zezwolenia grozi kara administracyjna
Czy można wymierzyć administracyjną karę pieniężną za usunięcie drzew dokonane po upływie terminu wycinki ustalonym w wydanym zezwoleniu?