Jak poinformował dyrektor łódzkiego Zarządu Dróg i Transportu Grzegorz Nita, w ostatnich dniach wykonawca - konsorcjum Torpol-Astaldi-PBDiM-Intercor - wystosował do wszystkich zamawiających, czyli Miasta Łódź, PKP S.A. i PKP PLK zaproszenie do podjęcia negocjacji, które dotyczy wydłużenia terminu oddania inwestycji na początek roku 2017 roku oraz uregulowania roszczeń w wysokości 100 mln zł łącznie, związanych z poprzednim przedłużeniem umowy, które nastąpiło pod koniec września 2015 r.
"Stanowisko miasta jest tu jednoznaczne; żadnej zgody na wydłużenie terminu nie ma. Oczywiście, rozmowy będą przeprowadzone, bo tego wymaga umowa z wykonawcą" – zaznaczył Nita.
Jak dodał, Miasto podtrzymuje stanowisko przyjęte wcześniej wspólnie z pozostałymi zamawiającymi, że wszelkie finansowe roszczenia wykonawcy, związane z przedłużeniem umowy, będą rozstrzygane przed sądem.
W oświadczeniu przysłanym PAP rzecznik prasowy Konsorcjum Katarzyna Rumowska przypomniała, że w ciągu ponad czterech lat budowy wystąpiły liczne, nieprzewidziane wcześniej okoliczności, zaś sporne kwestie sprawiły, że konieczne było powołanie niezależnego eksperta do oceny sytuacji. Efektem jego ekspertyzy był podpisany 30 września 2015 aneks do umowy - jak zaznaczyła - podyktowany troską o rozliczenie środków unijnych.
Przedmiotem negocjacji między wykonawcą a magistratem będą też problematyczne, ale - zdaniem Nity - drobne kwestie, np. zmiana wyglądu wiat przystankowych, przełożenie kolizji, przygotowanie dodatkowej sygnalizacji świetlnej. "To minimalne problemy i ze strony Miasta jest deklaracja polubownego załatwienia tych spraw i rozliczenia tego z wykonawcą w szybkim terminie" - dodał.
Dyrektor ZDIT wyjaśnił, że obecnie trwają prace wykończeniowe wewnątrz budynku dworca oraz związane z budową układu drogowego wokół dworca; głównie budowa ul. Nowotargowej. Według ostatniego aneksu do umowy podpisanego we wrześniu ubiegłego roku, termin oddania dworca to koniec sierpnia 2016 roku. To jest termin kontraktowy. Umowę z dofinansowaniem z UE mamy do końca bieżącego roku, więc mamy jeszcze zapas czterech miesięcy" - zaznaczył.
Nowy trzypoziomowy dworzec Łódź Fabryczna, którego budowa rozpoczęła się cztery lata temu, ma być kluczowym elementem Nowego Centrum Łodzi i główną częścią tzw. węzła multimodalnego, łączącego kolej aglomeracyjną i konwencjonalną, autobusową komunikację dalekobieżną, komunikację miejską oraz prywatny transport samochodowy.
Otwarcie dworca miało się pierwotnie odbyć w lutym 2015. Przekładano je już dwukrotnie, m.in. po tym jak w trakcie budowy tunelu, natrafiono na podziemną "soczewkę wodną". Koszt inwestycji ma wynieść 1,75 mld zł brutto, z czego ponad 400 mln zł kosztować ma część miejska, na którą Łódź otrzymać ma ponad 260 mln zł dotacji z UE. (PAP)