Omówienie orzecznictwa pochodzi z programu LEX dla Samorządu Terytorialnego.

Wójt gminy zwrócił się do dyrektor przedszkola o udostępnienie mu w trybie ustawy informacji publicznej, czy w roku 2012 i 2013 zostały zakupione środki trwałe powyżej 3.500 tys. ze środków publicznych.


Dyrektor przedszkola wydała decyzję administracyjną odmawiającą udostępnienia informacji publicznej.

WSA wyjaśnił, iż wójt jako organ administracji publicznej nie jest uprawniony do żądania udostępnienia informacji publicznej w oparciu o przepisy ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. z 2014 r., poz. 782).

Ustawa ta służy bowiem realizacji konstytucyjnego prawa obywateli do uzyskania informacji o działaniach władzy i sprawach publicznych, a nie przekazywaniu informacji między organami władzy publicznej, czy też między organami władzy publicznej, a podmiotami, które - tak jak dyrektor przedszkola - dysponuje majątkiem publicznym, otrzymując dotacje z budżetu gminy.

WSA podkreślił, iż organ gminy nie może wykorzystywać uprawnienia przysługujące jedynie podmiotom prawa prywatnego. W rozpatrywanej sprawie wójt, bezpodstawnie wykorzystał takie uprawnienie, którym jest prawo dostępu do informacji publicznej.

Zdaniem sądu dyrektor przedszkola nie powinna była wydawać decyzji administracyjnej odmawiającej udostępnienia informacji publicznej, bowiem brak było podstaw prawnych dla jej wydania.

Dyrektor powinna była jedynie poinformować wójta, że zgłoszony wniosek nie może być rozpatrywany w kontekście postanowień ustawy o dostępie do informacji publicznej, ponieważ organ gminy wystąpił o udostępnienie informacji, którą powinien uzyskać korzystając z uprawnień o charakterze publicznoprawnym jakie mu przysługują – uznał WSA.

Omówienie orzecznictwa pochodzi z programu LEX dla Samorządu Terytorialnego.
 

Wyrok WSA w Gdańsku z 13 listopada 2014 r., sygn. akt II SA/Gd 591/14, nieprawomocny