Omówienie orzecznictwa pochodzi z programu LEX dla Samorządu Terytorialnego.
Rada gminy podjęła uchwałę, w której wyraziła zgodę na nieodpłatne udostępnienie nieruchomości na rzecz województwa.
Uchwałę zaskarżył wojewoda. Jego zdaniem przepisy ustawy o samorządzie gminnym wyraźnie rozgraniczają zakres kompetencji przyznanych radzie oraz wójtowi. W tym przypadku rada gminy podejmując uchwałę wkroczyła w sferę uprawnień wójta.
W odpowiedzi rada tłumaczyła, iż uchwała została podjęta właśnie na wniosek wójta, co oznacza, że jego kompetencje w zakresie gospodarowania mieniem komunalnym nie zostały przez radę naruszone.
WSA nie zgodził się z taką argumentacją.
Sąd przypomniał, iż gospodarowanie mieniem komunalnym należy do zadań wójta.
Skoro zatem użyczenie nieruchomości nie zostało objęte dyspozycją art. 18 ust. 2 pkt 9 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz.U. z 2013 r., poz. 594 ze zm.), ani zastrzeżone do właściwości rady przepisami szczególnymi, to podejmowanie przez radę gminy uchwały w tym przedmiocie było działaniem bez podstawy prawnej – wyjaśnił sąd.
Rada gminy nie była zatem właściwa do wyrażenia w drodze podjętej uchwały zgody na nieodpłatne udostępnienie nieruchomości. Podstawy prawnej nie stanowił również fakt, że o podjęcie uchwały wystąpił sam organ wykonawczy gminy – uznał WSA.
Na podstawie:
Wyrok WSA w Olsztynie z 28 października 2014 r., sygn. akt II SA/Ol 901/14, nieprawomocny
Omówienie orzecznictwa pochodzi z programu LEX dla Samorządu Terytorialnego.