Omówienie orzecznictwa pochodzi z programu LEX dla Samorządu Terytorialnego.
Właściciel działki wniósł skargę na bezczynność rady miasta. W skardze wyjaśnił, iż organ nie wykonał czynności nakazanej prawem, a mianowicie nie podjął uchwały o przystąpieniu do scalania i podziału nieruchomości w obszarze, jaki został wskazany w uchwale rady miejskiej.
Zdaniem mieszkańca brak przeprowadzenia procedury scalania i podziału nieruchomości pozbawiła go dostępu do drogi publicznej, co uniemożliwiało zabudowę należących do niego działek.
WSA uznał, iż skarga jest niezasadna.
Zdaniem sądu samo tylko wykreślenie na rysunku projektu planu zagospodarowania przestrzennego linii ewentualnego przebiegu granic działek, bez określenia zasad scalania, o jakich mowa w art. 102 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2004 r. Nr 261, poz. 2603 ze zm.), nie wystarczy do jego przeprowadzenia.
Również z rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 26 sierpnia 2003r. w sprawie wymaganego zakresu projektu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego (Dz.U. Nr 164 poz. 1587 ze zm.) wynika, że ustalenia dotyczące zasad scalania i podziału nieruchomości powinny zawierać określenie parametrów działek uzyskiwanych w wyniku scalania i podziału nieruchomości w szczególności minimalnych lub maksymalnych szerokości frontów działek, ich powierzchni, określenia kątów położenia granic działek w stosunku do pasa drogowego.
Natomiast w sprawie, w zapisach przedmiotowego planu miejscowego określone zostało jedynie, że cały teren zgodnie z oznaczeniami na rysunku planu należy objąć procedurą scalania i podziału.
Taki zapis jednak nie wystarczy, aby zobowiązać radę gminy do podjęcia uchwały o przystąpieniu do scalania i podziału nieruchomości – uznał WSA.
Na podstawie:
Wyrok WSA w Olsztynie z 14 października 2014 r., sygn. akt II SAB/Ol 92/14, nieprawomocny
Omówienie orzecznictwa pochodzi z programu LEX dla Samorządu Terytorialnego.