Rada gminy podjęła uchwałę w sprawie ustalenia strefy płatnego parkowania, stawek opłat i opłat dodatkowych za parkowanie oraz sposobu ich pobierania. Zgodnie z jednym z zapisów uchwały, za parkowanie pojazdów samochodowych w wyznaczonych miejscach parkingowych w strefie płatnego parkowania pobiera się opłaty; przy czym opłaty pobiera się za parkowanie od poniedziałku do soboty.
Skarga prokuratora do WSA
Prokurator zaskarżył powyższą uchwałę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie. Autor skargi wskazał, iż w uchwale doszło do istotnego naruszenia przepisów prawa. Jednym z zarzutów przedstawionych w skardze było ustalenie w uchwale opłat za postój w strefie płatnego parkowania w wyznaczonych miejscach w soboty, podczas gdy sobota nie jest dniem roboczym na gruncie prawa administracyjnego. W związku z powyższym prokurator domagał się stwierdzenia nieważności uchwały m.in. w tym zakresie.
Regulacja prawna
Na podstawie art. 13b ust. 1 ustawy z 21.03.1985 r. o drogach publicznych (Dz.U. z 2016 r. poz. 1440) opłatę, o której mowa w art. 13 ust. 1 pkt 1, pobiera się za postój pojazdów samochodowych w strefie płatnego parkowania, w wyznaczonym miejscu, w określone dni robocze, w określonych godzinach lub całodobowo. Natomiast na zasadzie art. 13b ust. 3 tej ustawy, rada gminy (rada miasta) na wniosek wójta (burmistrza, prezydenta miasta), zaopiniowany przez organy zarządzające drogami i ruchem na drogach, może ustalić strefę płatnego parkowania.
Rozstrzygnięcie WSA
WSA uznał, że wniesiona skarga była zasadna, bowiem zaskarżona uchwała rady gminy została wydana z istotnym naruszeniem prawa. WSA stwierdził zatem nieważność zaskarżonej uchwały w części m.in. obejmującej zwrot "do soboty".
Specyfika wydawania uchwał przez radę
WSA zaznaczył, iż rada gminy to prawodawca delegowany, co oznacza, iż aby podjąć jakikolwiek akt normatywny musi mieć określoną podstawę prawną do wydania aktu prawa miejscowego. Nadto, rada gminy jest obowiązana przestrzegać dyrektyw zawartych w upoważnieniu do wydania aktu. Tego rodzaju zasada wynika z art. 94 Konstytucji.
Przekroczone kompetencje
Rada gminy, na podstawie przepisów prawa, ma kompetencje wydać uchwałę dotyczącą strefy płatnego parkowania. Uchwała musi jednak uwzględniać zapisy ustawowe w tym przedmiocie, co oznacza, że niedopuszczalne jest wydanie uchwały przekraczającej zakres delegacji ustawowej. WSA przyjął, że tak było w rozpoznawanej sprawie, bowiem rada gminy w zaskarżonej uchwale przyjęła prawo, które było sprzeczne z przepisami ustawy o drogach publicznych.
Sobota nie jest dniem roboczym
Na podstawie art. 13b ust. 1 ustawy o drogach publicznych, rada gminy może zarządzić pobieranie opłat za parkowanie samochodów w określonej strefie w dni robocze, w określonych godzinach lub całodobowo. Aby właściwie interpretować wskazany przepis należy ustalić w pierwszej kolejności, jakie dni mają charakter "dni roboczych". Przepisy prawa nie definiują w żadnej z ustaw pojęcia "dni robocze", a jedynie "dni ustawowo wolne od pracy", tj. niedziele oraz określone święta (ustawa z 18.01.1951 r. o dniach wolnych od pracy). Kwestia pojęcia "dni roboczych" była natomiast omawiana przez sądy administracyjne, które uznały, że sobotę należy traktować analogicznie jak dzień wolny od pracy (zgodnie z uchwałą NSA z 15.06.2011 r. w sprawie I OPS 1/11, LEX nr 818666). W orzecznictwie sądów administracyjnych przyjmuje się więc, że także na gruncie ustawy o drogach publicznych, nie można uznać soboty za dzień roboczy. WSA podkreślił, że podziela powyższy pogląd orzeczniczy.
Niedopuszczalny zapis
WSA zaznaczył, iż biorąc pod uwagę charakter soboty jako dnia wolnego od pracy, należało przyjąć, że rada gminy nie może na podstawie przepisów ustawy o drogach publicznych wprowadzić obowiązku opłaty parkingowej za soboty.
Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie z 24.01.2017 r., III SA/Lu 1257/16, LEX nr 2291048