Zarząd infrastruktury sportowej realizujący projekt, którego beneficjentem była gmina złożył skargę do sądu administracyjnego na pismo pokontrolne zarządu województwa.
Pismo to było odpowiedzią zarządu województwa na wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy dotyczącej wymierzenia korekty finansowej w związku z kontrolą projektu.
WSA rozpatrujący sprawę wyjaśnił, iż pisma i informacje pokontrolne organu nie mogą być zaskarżone do sądu administracyjnego.
Czynność podlegająca kontroli sądu administracyjnego musi być z zakresu administracji publicznej oraz powinna dotyczyć uprawnień lub obowiązków wynikających z przepisów prawa. Czynność musi mieć publicznoprawny charakter, co oznacza, że musi być skierowana do podmiotu zewnętrznego, niepodporządkowanego organizacyjnie lub służbowo organowi podejmującemu daną czynność.
Tymczasem zaskarżone pisma nie dotyczą uprawnień lub obowiązków. Zaskarżone pismo było w istocie informacją dla strony, że w dopiero w sytuacji braku zwrotu środków instytucja zarządzająca rozpocznie procedurę wydawania decyzji administracyjnej.
Ustalenie i nałożenie korekty finansowej przez instytucję zarządzającą jest jedynie etapem dochodzenia zwrotu kwoty ustalonej korektą, poprzedzającym postępowanie administracyjne.
W postępowaniu administracyjnym o zwrot należności nieprawidłowo pobranych, ustalenia dotyczące korekty podjęte w toku postępowania kontrolnego nie wiążą organu orzekającego o zwrocie. Stanowią element stanu faktycznego tej sprawy – podkreślił sąd.
Na podstawie:
Postanowienie WSA w Krakowie z 7 października 2015 r., sygn. akt I SA/Kr 1485/15, nieprawomocne