Omówienie orzecznictwa pochodzi z programu LEX dla Samorządu Terytorialnego.
Jeden z mieszkańców wystąpił do przedsiębiorstwa komunikacji samochodowej (PKS) z wnioskiem o udostępnienie informacji, dotyczącej kontroli biletów prowadzonej w komunikacji autobusowej.
Domagał się między innymi udzielenia informacji: ile osób jest upoważnionych do kontroli biletów, czy są to osoby zatrudnione bezpośrednio w PKS, czy w podmiocie zewnętrznym, a jeżeli czynności te wykonuje podmiot zewnętrzny – jaka jest jego nazwa, adres, ogólne zasady wynagradzania i okres obowiązywania umowy na usługę kontroli oraz przesłanie wzoru identyfikatora upoważniającego do kontroli biletów.
Przedsiębiorstwo odmówiło udzielenia żądanych danych.
PKS wyjaśniło, iż nie należy do kręgu podmiotów obowiązanych do udostępnienia informacji publicznej, jest bowiem spółką prawa handlowego bez udziałów Skarbu Państwa lub jednostek samorządu terytorialnego.
Także informacje, o które występował mieszkaniec, nie stanowią informacji publicznej i są objęte tajemnicą przedsiębiorstwa.
WSA nie zgodził się z taką argumentacją.
WSA uznał, iż PKS, jako jednostka wykonująca zadanie publiczne – świadcząc usługi w zakresie przewozów o charakterze użyteczności publicznej, tj. w transporcie drogowym oraz korzystająca ze środków publicznych – jest podmiotem zobowiązanym do udzielenia informacji publicznej.
Również żądane dane, zdaniem sądu, miały charakter informacji publicznych.
Fakt, że w informacjach tych mogły znajdować się dane objęte tajemnicą przedsiębiorstwa bądź dotyczące sfery wewnętrznej podmiotu gospodarczego, mógł stanowić jedynie podstawę do rozważenia ewentualnej odmowy udostępnienia informacji publicznej.
W takiej sytuacji jednak PKS powinno wydać decyzją odmowną, od której wnioskodawca mógłby złożyć odwołanie, a następnie skargę do sądu administracyjnego – podkreślił sąd.
Na podstawie:
Wyrok WSA w Łodzi z 9 września 2014 r., sygn. akt II SAB/Łd 105/14, nieprawomocny
Omówienie orzecznictwa pochodzi z programu LEX dla Samorządu Terytorialnego.