Omówienie orzecznictwa pochodzi z programu LEX dla Samorządu Terytorialnego.



Rada gminy podjęła uchwałę w sprawie przystąpienia do opracowania zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, dotyczącego kilku działek na terenie gminy.


Uchwała nie została poprzedzona opinią zebrania wiejskiego sołectwa, wymaganą statutem sołectwa.

Właśnie brak tej opinii zarzucił radzie jeden z mieszkańców. Jego zdaniem spowodowało to, iż został on pozbawiony prawa wpływu na uchwałę gminy.

WSA nie zgodził się ze skargą mieszkańca.

Sąd przypomniał, iż w orzecznictwie wskazuje się, że obligatoryjnym konsultacjom z zainteresowanymi mieszkańcami, przed ich określeniem przez radę gminy w odrębnym statucie jednostki pomocniczej, podlegają jedynie sprawy organizacji i zakresu działania jednostki pomocniczej.

Obligatoryjne konsultacje obejmują zatem jedynie "wycinek" regulacji statutowej. Pozostałe zagadnienia, które mogą być określone w statucie, mogą być konsultowane, ale już tylko fakultatywnie.

Również ustawa z dnia 7 marca 2003r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U z 2012 r. poz. 647 ze zm.) nie przewiduje jako wymogu zasięgnięcia w opinii zebrania wiejskiego jednostki pomocniczej, której ma dotyczyć plan miejscowy.


Zatem niedochowanie takiego wymogu, jeżeli wynika on ze statutu jednostki pomocniczej, nie stanowi podstawy do wyeliminowania takiej uchwały z obrotu prawnego – uznał WSA.

Omówienie orzecznictwa pochodzi z programu LEX dla Samorządu Terytorialnego.

Na podstawie:
Wyrok WSA w Gorzowie Wielkopolskim z 8 października 2014 r., sygn. akt II SA/Go 477/14, nieprawomocny