Władze woj. śląskiego chcą poprzez kampanię zainteresować mieszkańców regionu rezultatami wydania ok. 1,5 mld euro z funduszy UE w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Woj. Śląskiego na lata 2007-2013 (RPO).
Według czwartkowej informacji urzędu marszałkowskiego cały ten regionalny program objął dotąd 4572 różne inwestycje.
Do prezentacji w ramach kampanii wybrano 22 przedsięwzięcia, wśród nich najefektowniejsze, m.in. Drogową Trasę Średnicową czy nową kolejkę Elka w Parku Śląskim, ważne dla nauki, jak Pracownia Sztucznego Serca w Zabrzu czy Centrum Informacji Naukowej i Biblioteka Akademicka w Katowicach lub istotne dla lokalnych społeczności - pływalnię w Rybniku czy halę wielofunkcyjną w Bielsku-Białej.
Dwutygodniowa kampania promocyjna potrwa do końca listopada. Obejmuje przekaz w mediach tradycyjnych (regionalnych i lokalnych), internecie oraz przestrzeni miejskiej. W prasie mają pojawiać się artykuły, wywiady i tradycyjne reklamy, w stacjach radiowych - spoty reklamowe, a na ekranach w komunikacji miejskiej i w serwisach wideo - film reklamowy.
Prócz tego m.in. przy wybranych miejscach przestrzeni publicznej ustawiono instalacje przedstawiające symbol kampanii – żółtą dłoń z wyciągniętym do góry kciukiem i wpisanym w nią graficznym logiem woj. śląskiego. Instalacje są w nocy podświetlane, a umieszczone na nich kody pozwalają połączyć się przez urządzenia mobilne z powiązanymi z nimi internetowymi informacjami czy konkursami.
Szczególnie intensywnie kampania prowadzona ma być właśnie w sieci. Ośrodkiem działań w tej przestrzeni jest strona: slaskiesprawdzasie.pl – powiązana z profilami na portalach facebook i instagram. Niezależnie od kampanii działa też strona: rpo-promocja.slaskie.pl.
Jako najbardziej oryginalny element przedsięwzięcia pod hasłem „Śląskie sprawdza się!" samorządowcy wskazują wideoklip z udziałem jednego ze śląskich wykonawców hiphopowych. Zaprezentowany w czwartek utwór „Śląskim szlakiem" ma przekonywać do pozytywnych zmiana w regionie w konwencji charakterystycznej dla tej subkultury.
Kampanię - na zlecenie wydziału rozwoju regionalnego urzędu marszałkowskiego woj. śląskiego - zaplanowało i prowadzi konsorcjum agencji reklamowej Eskadra i domu mediowego Starcom. Koszt wszystkich jej elementów to ok. 960 tys. zł
Jak przekazała PAP Beata Goleśna z wydziału rozwoju regionalnego urzędu marszałkowskiego, prowadzenie podobnych działań promocyjnych to obowiązek każdej tzw. instytucji zarządzającej, odpowiedzialnej za wdrażanie programu operacyjnego - czy to regionalnego, czy krajowego. W każdym takim programie znajduje się odpowiedni dział obejmujący działania promocyjne i informacyjne (w obrębie tzw. pomocy technicznej) z przypisanymi do nich środkami.
Ogółem w RPO Woj. Śląskiego 2007-2013 na działania promocyjne i informacyjne (sięgające 2015 r.) wydzielono ok. 4 mln euro. To nie tylko środki na promocję, ale też m.in. na prowadzenie punktów informacyjnych, wydawanie publikacji czy organizację szkoleń dla odbiorców. Działania te koordynują urząd marszałkowski i Śląskie Centrum Przedsiębiorczości.
Cała pula środków RPO Woj. Śląskiego 2007-2013 to ponad 1,747 mld euro.