Jak poinformował w czwartek marszałek Małopolski Jacek Krupa, przetarg na cztery pociągi został ogłoszony z możliwością dokupienia kolejnych dwóch składów; z tej opcji władze regionu chcą właśnie skorzystać.
„Wszystko na to wskazuje, że będziemy mogli zamówić dwa następne pociągi, po przesunięciu środków w naszym Regionalnym Programie Operacyjnym” - ocenił Krupa.
Małopolska chce kupić tzw. elektryczne zespoły trakcyjne (EZT), każdy składający się z czterech członów z ok. 200 miejscami siedzącymi. Szacunkowa cena za całe zamówienie wynosi ponad 88,7 mln zł. Większość z tej kwoty - 56 mln zł ma pochodzić z budżetu samorządu. Około 32,6 mln zł region pozyskał z funduszy unijnych z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Projekt powinien zostać zrealizowany do września 2019 r.
Nowe składy będą wozić pasażerów na liniach Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej (SKA). Obecnie w ramach SKA działają trzy takie linie: SKA1 Wieliczka Rynek Kopalnia - Kraków Główny - Kraków Lotnisko, SKA2 Miechów/Sędziszów - Kraków Główny - Skawina oraz SKA3 Kraków Główny - Tarnów i Tarnów - Nowy Sącz - Piwniczna/Krynica. Obsługują je wspólnie spółka samorządowa Koleje Małopolskie i Przewozy Regionalne. W planach są kolejne linie aglomeracyjne.
Według władz regionu kolejowa flota województwa małopolskiego liczy 40 nowoczesnych pociągów spełniających rygorystyczne europejskie standardy, Małopolska docelowo chce ich mieć ok. 60, aby nowoczesnym taborem obsłużyć wszystkie linie regionalne.
Na początku zeszłego roku województwo małopolskie zrealizowało kontrakt zawarty z nowosądecką firmą Newag SA na zakup 13 pociągów elektrycznych Impuls. Wartość całego zamówienia wyniosła 304 mln zł brutto, z czego część stanowiło dofinansowanie z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Małopolskiego na lata 2014-2020. Producent zrealizował kontrakt w rekordowym czasie niecałego roku i dostarczył 13 pojazdów Impuls (składy 4-członowe oraz 5-członowe), a także zapewnia obsługę gwarancyjną, serwis i utrzymanie. Prędkość eksploatacyjna pociągów wynosi 160 km/h.(PAP)
autor: Rafał Grzyb
rgr/ amac/