"To, co osiągnęliśmy w województwie dzięki programowi budowy dróg lokalnych, czyli tzw. schetynówek, jest według mnie porównywalne z otwarciem autostrady, która połączyła Warszawę z europejskim systemem autostrad" - powiedział Kozłowski na konferencji prasowej. Przypomniał, że pierwszy odcinek drogi przebudowanej w ramach programu został otwarty pięć lat temu właśnie na Mazowszu, w gminie Nowe Miasto nad Pilicą.

"Do tej pory powstało 873 km dróg, ale nie wliczamy do nich tych dróg, które są budowane w tym roku. Do końca roku będziemy mieli w województwie mazowieckim ponad tysiąc kilometrów nowych i wyremontowanych dróg lokalnych" - wskazał Kozłowski.

Najwięcej dróg zmodernizowano w regionach: ostrołęckim (221 km w ramach 41 zadań i 45,1 mln zł dotacji), radomskim (198 km w ramach 70 zadań i 51,8 mln zł dotacji) oraz warszawskim (177 km w ramach 74 zadań i 81,2 mln zł dotacji). Wojewoda poinformował, że jedynymi w województwie miastami na prawach powiatu, które nie skorzystały z dotacji są Warszawa i Ostrołęka.

W przyszłym roku na przebudowę, budowę oraz remonty dróg w województwie mazowieckim przeznaczona zostanie kwota 96 mln 450 tys. zł, która będzie rozdzielona po połowie na drogi gminne i powiatowe. Wartość dofinansowania do inwestycji nie może przekraczać 3 mln zł oraz 50 proc. kosztów wydatków kwalifikowanych inwestycji.

Samorządy mogą składać wnioski o dofinansowanie inwestycji do końca września. Specjalna komisja będzie miała miesiąc na ocenę wniosków i przygotowania wstępnej listy inwestycji, które otrzymają dotację. Lista powinna zostać ostatecznie zatwierdzona w grudniu.

Narodowy Program Przebudowy Dróg Lokalnych jest realizowany od 2008 r. Obecnie samorządy budują i remontują drogi w ramach jego kontynuacji, zaplanowanej na lata 2013-2015. Zgodnie z nowym programem, w 2012 r. rząd miał przekazać samorządom na realizację zadań drogowych 200 mln zł, w latach 2013-2015 - 3 mld zł - po miliardzie w każdym roku, co oznacza łączne dofinansowanie na poziomie 3,2 mld zł. Inwestycje drogowe realizowane w ramach programu w latach 2012–2015 miały być finansowane w proporcjach: 30 proc. z pieniędzy budżetowych i 70 proc. ze środków własnych samorządów.

Pod koniec listopada ub.roku rząd zdecydował, że w 2013 r. na program wprawdzie będzie przeznaczone 0,5 mld zł, a nie 1 mld zł, jak wcześniej planowano, ale za to proporcje finansowania inwestycji będą korzystniejsze dla samorządów. Zamiast finansowania ich w 30 proc. z pieniędzy budżetowych i 70 proc. ze środków własnych samorządów, ustalono je na poziomie: 50 proc. środków z dotacji budżetowej i 50 proc. od samorządów.