Poinformował o tym podczas piątkowej sesji sejmiku woj. śląskiego marszałek tego regionu Mirosław Sekuła. Jak wyjaśnił, samorząd wojewódzki mógłby, wykorzystując taką własność, budować partnerstwo publiczno-prywatne prowadzące do rewitalizacji linii i utworzenia potrzebnego lotnisku połączenia kolejowego.
PKP PLK od 2009 r. prowadzą warty 52 mln zł unijny projekt obejmujący prace przedprojektowe dla kolei z Katowic do Pyrzowic. Wstępnie wybrany wariant trasy - z budową nowego odcinka torów z Bytomia przez Piekary Śląskie do Pyrzowic - budzi jednak protesty.
Wiosną tego roku Sekuła zasygnalizował, że samorząd wojewódzki chciałby, aby w przyszłości linie kolejowe docierały do katowickiego lotniska z trzech stron – od Bytomia i Piekar, od Tarnowskich Gór i od Zawiercia. Miałoby to wpisywać się w koncepcję rozwoju lotniska jako centrum usług cargo.
W piątek marszałek zadeklarował, że zarząd województwa nadal równorzędnie traktuje różne rozwiązania kolejowego połączenia portu lotniczego Katowice. Dlatego w ostatnim czasie Sekuła najpierw rozmawiał, a potem zwrócił się pisemnie do PKP PLK z propozycją przekazania woj. śląskiemu linii kolejowej Tarnowskie Góry-Zawiercie.
Jak przekonywał Sekuła, udrożnienie linii, prócz kolejowego połączenia Katowice Airport z resztą kolejowej sieci i centrum aglomeracji, pozwoliłoby na stworzenie północnej obwodnicy kolejowej aglomeracji katowickiej.
„Myślę, że nie jest to rozwiązanie, które będzie zrealizowane szybko, ale również takie do tej pory niestosowane rozwiązania są możliwe do skonstruowania. Jest duże prawdopodobieństwo, że jeżeli PKP PLK, grupa PKP i ministerstwo transportu zgodziłyby się na przekazanie nam tej linii, wtedy moglibyśmy z sukcesem powtórzyć drogę, która kiedyś, w latach 90. ub. wieku była przeprowadzona w stosunku do lotniska w Pyrzowicach” - wskazał marszałek.
Sekuła nawiązał w ten sposób do przejęcia w 1994 r. zarządzania portem lotniczym Katowice przez spółkę utworzoną przez samorząd i innych partnerów – Górnośląskie Towarzystwo Lotnicze SA. Głównymi akcjonariuszami GTL pozostają Węglokoks, Woj. Śląskie, Porty Lotnicze i miasto Katowice.
Marszałek poinformował też w piątek radnych, że PKP PLK dotąd nie przedstawiły dokumentów wystarczających do wydania decyzji środowiskowej dla budowy nowego połączenia kolejowego przez Piekary. Koordynowany przez tę spółkę unijny projekt, który zakłada m.in. uzyskanie potwierdzającej lokalizację decyzji środowiskowej oraz pozwolenia na budowę, powinien zostać zakończony do końca tego roku.
W ramach projektu przygotowania dokumentacji budowy połączenia do Pyrzowic PLK w lutym tego roku przedłużyły termin złożenia w Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska materiałów do uzyskania decyzji środowiskowej - do końca sierpnia.
Wariant budowy kolejowego połączenia Katowic z Pyrzowicami przez Piekary przewiduje remont istniejących torów z Katowic do Bytomia Rozbarku, a potem budowę nowego odcinka linii. Warianty z Tarnowskich Gór i Zawiercia zakładają rewitalizację przechodzącej obok lotniska, nieużywanej w znacznej części linii kolejowej nr 182, która łączy te miasta. Wiosną tego roku PKP PLK zrezygnowały z wyłączenia eksploatacji dotychczas używanego odcinka tej trasy między Zawierciem, a Siewierzem.