W środę przewodniczący i wiceprzewodniczący sejmików obu województw, a także przewodniczący sejmikowych komisji obu województw spotkali się w Katowicach, by przygotować wspólne posiedzenie radnych na Wawelu, podczas którego strategia zostanie przyjęta. Oba regiony chcą, aby w tym wydarzeniu uczestniczył prezydent Bronisław Komorowski.
Pierwsze spotkanie radnych województw odbyło się w 2010 r. w Koszęcinie (Śląskie). Jego uczestnicy porozumieli się wówczas, co do wspólnej pracy nad dokumentem. Przygotowywanie projektu strategii trwało dwa lata. Pod koniec ub. roku odbyły się konsultacje projektu (zgłoszono ok. 100 uwag), w styczniu radni komisji infrastruktury obu sejmików uzgadniali w Krakowie poprawki do projektu.
Podczas środowego spotkania w Katowicach przedstawiono m.in. zaktualizowaną wersją projektu strategii. Dyskutowano też nad jej ostatecznym kształtem i wnioskowano o ostatnie uzupełnienia. Jak mówił przewodniczący Sejmiku Woj. Śląskiego Andrzej Gościniak, waga strategii wynika m.in. stąd, że w przyszłym unijnym budżecie preferowane mają być projekty ponadregionalne i subregionalne.
Marszałek woj. śląskiego Mirosław Sekuła zaznaczył, że gospodarcze i rozwojowe centrum kraju od dawna lokuje się na południu, a tendencję tę można jeszcze nasilić – pod warunkiem określenia właściwej drogi rozwoju. „Myślimy tutaj również elementem korzyści obu województw. Po czasie, kiedy zajmowaliśmy się wyłącznie własnymi problemami, trzeba myśleć również o wykorzystaniu również elementów wspólnych” – dodał marszałek woj. małopolskiego Marek Sowa.
Pracujący nad projektem strategii dr Krzysztof Wrana z Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach mówił o zakończonym etapie konsultacji. Wskazał, że autorom zależało na przejrzystości dokumentu. Akcentował, że najwięcej uwag zgłoszonych podczas konsultacji dotyczyło konkretnych projektów.
W strategii oba regiony ujmowane są jako wspólny makroregion „Europol śląsko-krakowski”. Projekt dokumentu przewiduje trzy strategiczne cele: wzmacnianie relacji i integrację obu regionów, łączenie aktywności podmiotów i potencjałów całego makroregionu oraz poszerzanie możliwości współpracy i realizowania projektów rozwojowych, a także wzmacnianie pozycji makroregionu w otoczeniu, w tym podwyższanie jego atrakcyjności.
Proponowane projekty kluczowe pierwszego celu to: foresight regionalny na rzecz konkurencyjności Polski Południowej, sieciowanie centrów transferu innowacji i technologii, konsorcja Innowacyjnej Medycyny, Bipolarne Centrum Wzornictwa i Dizajnu, modernizacja linii kolejowej Katowice – Kraków oraz wspólna karta metropolitalna pozwalająca na korzystanie z usług publicznych obu aglomeracji.
Wstępne projekty drugiego celu to stworzenie sieci współpracy placówek medycznych, rehabilitacyjnych i uzdrowiskowych, budowa ekspresowej Beskidzkiej Drogi Integracyjnej (DK 52), przebudowa DK 94 do parametrów drogi głównej ruchu przyśpieszonego na całym przebiegu, postulowana rozbudowa Centralnej Magistrali Kolejowej, opracowanie koncepcji rozwoju transportu intermodalnego makroregionu, budowa drogi S1 Mysłowice - Bielsko-Biała (przez powiat oświęcimski), a także realizacja programu ochrony przed powodzią w dorzeczu Górnej Wisły. Być może znajdą się tu też postulaty poprawy połączenia kolejowego Kraków - Bielsko-Biała oraz działań przeciw suszy i ograniczania niskiej emisji.
Projektami realizującymi trzeci cel strategii mają być: platforma udostępniania oferty turystycznej integrująca istniejące systemy, wykreowanie Szlaku Orlich Gniazd i Pustyni Błędowskiej, jako flagowych produktów turystycznych Polski Południowej, (być może dołączone zostaną tu Szlak Architektury Drewnianej i szlak zabytków górniczych), a także organizacja festiwalu kulturalnego – wydarzenia realizowanego w obu regionach pod jednym hasłem.
Radni obu regionów mają nadzieję, że ich wspólna strategia – po przyjęciu - zostanie uwzględniona na szczeblu rządowym i włączona do rządowych programów strategicznych.