Raport powstał w ramach programu „Samorząd wspierający szkoły z pasją”, którego celem jest pomoc władzom samorządowym w tworzeniu polityki edukacyjnej, nastawionej na wykorzystanie oświaty i potencjału młodych mieszkańców do rozwoju lokalnego i budowy kapitału społecznego. W badaniu zostało uwzględnionych 25 jednostek samorządu terytorialnego (5 gmin wiejskich, 5 gmin miejsko-wiejskich do 15 tys. mieszkańców, 5 gmin miejskich liczących od 30 do 50 tys. mieszkańców, 5 gmin miejskich powyżej 100 tys. mieszkańców i 5 powiatów ziemskich). Badane JST reprezentowały wszystkie województwa.
Z raportu wynika, iż wszystkie analizowane samorządy mają uchwalone roczne programy współpracy z organizacjami pozarządowymi, które zawierają zapisy umożliwiające realizowanie działań w obszarze edukacji. W 17 programach (68%) zapisy wprost wskazują na zadania w zakresie edukacji, w pozostałych 8 wskazane obszary umożliwiają prowadzenie działań edukacyjnych. Większość samorządów podejmuje współpracę z NGO zarówno finansową (konkursy ofert) jak i pozafinansową.
Raport zawiera również informacje dotyczące dostępu do informacji publicznej, analizę programów współpracy samorządu z organizacjami i podmiotami, o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie. We wszystkich 25 analizowanych JST uchwalone zostały programy współpracy z organizacjami na 2011 r. W 20 powstały roczne programy współpracy, w 3 wieloletnie programy współpracy, natomiast w 2 samorządach istnieją zarówno roczne jak i wieloletnie programy współpracy.
Kolejna część raportu dotyczy szczegółowego sposobu konsultowania z radami pożytku publicznego lub organizacjami pozarządowymi i podmiotami, o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie projektów aktów prawa miejscowego i innych uchwał w dziedzinach dotyczących działalności statutowej tych organizacji. Spośród 25 samorządów w 24 istnieją zapisy określające sposób konsultowania z organizacjami pozarządowymi (lub radami pożytku publicznego) projektów aktów prawa miejscowego i innych uchwał. W 23 samorządach są to regulacje zawarte w regulaminach szczegółowego sposobu konsultowania projektów aktów prawa miejscowego w dziedzinach dotyczących działalności statutowej tych organizacji uchwalone na podstawie UDPPiW.
Przeanalizowano również wymiar finansowy współpracy samorządów z organizacjami pozarządowymi i szczegółowo wydatki na oświatę i edukację. Analizując możliwe do zweryfikowania wydatki samorządów, można zauważyć pewną zależność: im większy samorząd terytorialny tym większy procent swego budżetu przeznacza na współpracę finansową z organizacjami pozarządowymi. Analizując wydatki samorządów, przeznaczone na oświatę i edukację, pojawia się inny wniosek, niż ten związany z analizą wydatków na finansowanie zadań zleconych organizacjom pozarządowym. W tym wypadku wielkość wydatków nie jest wprost związana z wielkością samorządu. Największy udział w wydatkach samorządu oświata i edukacja ma w gminach miejsko-wiejskich do 15 tys. mieszkańców (38,3%), na dalszych miejscach znajdują się gminy wiejskie (33,6%), miasta od 100 tys. (32,4%), miasta 30-50 tys. (32%), najmniej w tym obszarze wydają powiaty (30,2%).
Źródło: http://wartowiedziec.org