Omówienie orzecznictwa pochodzi z programu LEX dla Samorządu Terytorialnego.
Rada miejska nadała statut zarządowi dróg miejskich. Na mocy statutu przyznała zarządowi kompetencję do uruchomienia miejskiego systemu wypożyczalni rowerów.
Wojewoda zaskarżył uchwałę.
W ocenie organu nadzoru jednostka budżetowa, jaką jest zarząd dróg miejskich nie ma uprawnień do tego, by prowadzić miejski system wypożyczalni rowerów.
WSA przyznał rację wojewodzie.
Sąd przypomniał, iż statut jednostki budżetowej utworzonej w celu wykonywania zadania zarządcy drogi na drogach publicznych nie może przyznać tej jednostce większych kompetencji, niż posiada je sam zarządca drogi publicznej na mocy ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (t.j. Dz.U. z 2013 r. poz. 260 ze zm.).
Z art. 20 ustawy o drogach publicznych wynika, iż do ogólnych kompetencji zarządcy drogi należy planowanie, budowa, przebudowa, remont, utrzymanie i ochrona dróg. Co prawda szczegółowe uprawnienia zarządcy drogi określone ustawie mają charakter katalogu otwartego, jednak nie wymienione w tym katalogu kompetencje mogą być realizowane przez zarządcę drogi tylko wtedy, gdy mieszczą się w ramach jego ogólnej kompetencji.
Uruchomienie systemu wypożyczalni rowerów miejskich bezsprzecznie jest zdaniem własnym gminy, o którym mowa w ustawie o samorządzie gminnym, aczkolwiek zdecydowanie odbiega od charakteru zadań powierzonych na mocy ustawy zarządcy dróg publicznych.
Zdaniem sądu brak jest zatem normy kompetencyjnej uprawniającej radę miejską do przypisania tego rodzaju sprawy do właściwości zarządcy dróg miejskich – uznał WSA.
Na podstawie:
Wyrok WSA w Gliwicach z 4 listopada 2014 r., sygn. akt IV SA/Gl 611/14, nieprawomocny
Omówienie orzecznictwa pochodzi z programu LEX dla Samorządu Terytorialnego.