Istota sporu w sprawie dotyczyła kwestii, czy ujawnione w aptece ulotki z ofertą cenową sieci aptek stanowią zakazaną reklamę z art. 94a ust. 1 ustawy z dnia 6 września 2001 r. - Prawo farmaceutyczne (Dz. U. z 2008 r. Nr 45, poz. 271 z późn. zm.).

Z ustaleń organu wynikało, iż z jednej strony ulotki wymienione były adresy i godziny otwarcia aptek należących do sieci wraz z logo, a na drugiej stronie ulotki znajdowała się lista cenowa zawierająca niektóre leki oraz informacja, że są to fragmenty listy cenowej obowiązującej przez określony czas, a ceny te mogą ulec zmianie w przypadku zmiany cen hurtowych lub wyczerpania zapasów.

W systemie LEX znajdziesz zagadnienie powiązane z tym artykułem:

Apteki

Czytaj więcej w systemie informacji prawnej LEX

To zagadnienie zawiera:

{"dataValues":[689,250,211,114,45,12],"dataValuesNormalized":[11,4,4,2,1,1],"labels":["Orzeczenia i pisma urz\u0119dowe","Pytania i odpowiedzi","Akty prawne","Komentarze i publikacje","Wzory i narz\u0119dzia","Procedury"],"colors":["#EA8F00","#940C72","#85BC20","#007AC3","#232323","#E5202E"],"maxValue":1321,"maxValueNormalized":20}

Czytaj więcej w systemie informacji prawnej LEX

W ocenie organów – ulotki te stanowiły zakazaną reklamę.

NSA zgodził się z taką interpretacją.

Zdaniem sądu, oceniając treść ulotki należy zawsze mieć na uwadze, iż odbiorcą przekazu jest przeciętny konsument, który odbiera komunikat w kontekście ogólnie, powszechnie stosowanych praktyk marketingowych stosowanych na rynku.

Prowadząca aptekę potwierdziła, iż sporna ulotka dotyczyła oferty cenowej apteki.

W ocenie organu nie ma tu znaczenia, czy faktycznie ceny były wyższe czy niższe niż w innych aptekach. Istotne znaczenie miał sposób informowania potencjalnych pacjentów o ofercie cenowej, która przybrała formę ulotki sugerującej, iż jest to okresowa oferta cenowa.Istotnym jest również, iż ulotki te były rozpowszechniane w różnych aptekach prowadzonych przez różne podmioty. Ulotka nie była zatem jedynie informacją o cenach stosowanych w aptece, w której się znajdowała, ale dotyczyła cen stosowanych w innych aptekach, prowadzonych przez inne podmioty.

Sąd podkreślił, iż apteka jest niewątpliwie miejscem publicznym, dlatego reklama w aptece będzie reklamą publiczną, skierowaną do nieoznaczonego kręgu adresatów odwiedzających aptekę. Ulotka ta była zatem publicznie dostępna i publicznie rozpowszechniana.

Kolportaż ulotek reklamowych z ofertą cenową sieci aptek, zawierających nazwę i logo apteki oraz wyciąg z listy cenowej, zawierającej wybrane produkty lecznicze, wraz z informacją, że ceny na te leki obowiązują od konkretnej daty, stanowi zakazaną reklamę apteki – uznał NSA.

Na podstawie:
Wyrok NSA z 14 stycznia 2015 r., sygn. akt II GSK 2068/13, prawomocny