Omówienie orzecznictwa pochodzi z programu LEX dla Samorządu Terytorialnego.
Jedna z dziennikarek, pisząca artykuły do prasy lokalnej, wystąpiła do prokuratora o udostępnienie jej szeregu informacji z akt postępowania, prowadzonego przeciwko burmistrzowi miasta.
Prokurator poinformował kobietę, iż żądane przez nią dane mają charakter informacji przetworzonej, co wymaga wykazania szczególnie istotnego interesu publicznego.
W odpowiedzi dziennikarka wyjaśniła, iż jej szczególnie istotny interes publiczny przejawia się w tym, że chce ona zwalczać patologię w sprawowaniu władzy przez burmistrza.
Prokurator uznał taki argument za niewystarczający i odmówił udzielenia informacji.
Kobieta wystąpiła ze skargą do sądu administarcyjnego. Jej zdaniem odmowa udzielenia informacji przez prokuratora jest działaniem przeciwko wolności mediów i uniemożliwianiem kontroli działalności władzy lokalnej.
WSA uznał skargę za zasadną.
Zdaniem sądu kwestia istnienia po stronie skarżącej szczególnie uzasadnionego interesu publicznego nie została przez prokuratora wyjaśniona.
Powoływanie się przez kobietę na fakt zamieszczania przez nią w prasie lokalnej artykułów dotyczących funkcjonowania samorządu lokalnego obligowało organ do wyjaśnienia i rozważenia tej okoliczności – podkreślił WSA.
Dodatkowo powinno też zrodzić po stronie organu uzasadnione wątpliwości co do tego w jakim charakterze faktycznie występuje wnioskodawczyni. Czy działa w imieniu własnym, czy też jako "prasa".
Wyjaśnienie czy wniosek pochodził od skarżącej, jako dziennikarza w rozumieniu ustawy Prawo prasowe, mogło mieć wpływ – zważywszy na ustawową rolę prasy w społeczeństwie – na ocenę zaistnienia po stronie wnioskodawczyni przesłanki "szczególnie istotnego interesu publicznego", warunkującej udostępnienie informacji przetworzonej.
Omówienie orzecznictwa pochodzi z programu LEX dla Samorządu Terytorialnego.
Na podstawie:
Wyrok WSA w Gorzowie Wielkopolskim z 8 października 2014 r., sygn. akt II SA/Go 432/14, nieprawomocny