Trzeba dopilnować, żeby nie płacić dwa razy za śmieci

Za wywóz odpadów pieniądze weźmie gmina, która organizuje odbiór. Właściciel posesji sam musi wypowiedzieć umowę komercyjnej firmie. Jeśli tego nie zrobi, opłatę pobierze i gmina, i przedsiębiorca.

Dziś właściciel posesji płaci wybranej przez siebie firmie. Po wejściu w życie znowelizowanej ustawy o czystości i porządku w gminach obowiązkowo płacić będzie gminie, która przejmie odpady od właścicieli. Śmieci odbierać będzie już bez dodatkowych opłat wybrana w przetargu firma lub miejscowy zakład komunalny. W rezultacie większość dotychczasowych umów stanie się zbędna. Ale to, że zapłacimy gminie, nie oznacza, iż automatycznie wygaśnie umowa z firmą. Nowelizacja w art. 11 mówi, że właściciel nieruchomości, który w dniu wejścia w życie nowych przepisów (przewidywany termin – 1 stycznia 2012 r.) ma podpisaną umowę z odbierającym odpady, może jeszcze przez 18 miesięcy nie płacić gminie. To znaczy, że obowiązkowo będzie wnosił opłatę w urzędzie dopiero od połowy 2013 r. O wypowiedzenie umowy trzeba zadbać odpowiednio wcześniej. Obecnie ustalenie terminu rozwiązania umowy zależy bowiem od stron. Niektóre zawierane są na określony czas, np. pół roku czy rok. Te w większości zdążą wygasnąć same. Jeśli ktoś zamierza zawrzeć taki kontrakt do końca 2011 r., warto ustalić termin tak, by nie przekroczył połowy 2013 r.

Źródło: Rzeczpospolita, 30 maja 2011 r.

Opublikowano: www.samorzad.lex.pl

Data publikacji: 30 maja 2011 r.