Czy termin ten można dowolnie określić poprzez zmianę w statucie samorządowego zakładu budżetowego?
Odpowiedź
Dotychczas sposób ustalania nadwyżki środków obrotowych i terminy ich wpłat do budżetu określone były w rozdziale 3 "Sposób i terminy ustalania nadwyżki, zaliczkowych wpłat i rocznych rozliczeń" rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 czerwca 2006 r. w sprawie gospodarki finansowej jednostek budżetowych, zakładów budżetowych i gospodarstw pomocniczych oraz trybu postępowania przy przekształcaniu w inną formę organizacyjno-prawną (Dz. U. Nr 116, poz. 783 z późn. zm.) . W związku z ze zmianami przepisów ustawy o finansach publicznych , rozporządzenie to straciło moc.
Zgodnie z § 43 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 7 grudnia 2010 r. w sprawie sposobu prowadzenia gospodarki finansowej jednostek budżetowych i samorządowych zakładów budżetowych (Dz. U. Nr 241, poz. 1616) , faktyczny stan środków obrotowych samorządowego zakładu budżetowego na koniec roku ustala się jako różnicę między sumą stanu środków obrotowych na początek roku i przychodów należnych związanych z prowadzoną działalnością, a sumą opłaconych kosztów, zobowiązań i nieponiesionych wydatków na inwestycje finansowane ze środków własnych, ujętych w zatwierdzonym planie finansowym samorządowego zakładu budżetowego. Do planowanego i faktycznego stanu środków obrotowych samorządowego zakładu budżetowego nie są zaliczane otrzymane darowizny pieniężne. Rozporządzenie nie reguluje natomiast terminu przekazania nadwyżki środków obrotowych.
Przepis art. 16 ust. 2 ustawy o finansach publicznych wskazuje, iż tworząc samorządowy zakład budżetowy, organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego określa:
1) nazwę i siedzibę zakładu;
2) przedmiot jego działalności;
3) źródła przychodów własnych zakładu;
4) stan wyposażenia zakładu w środki obrotowe oraz składniki majątkowe przekazane zakładowi w użytkowanie;
5) terminy i sposób ustalania zaliczkowych wpłat nadwyżki środków obrotowych dokonywanych przez zakład do budżetu jednostki samorządu terytorialnego oraz sposób i terminy rocznych rozliczeń i dokonywania wpłat do budżetu.
Tak wiec, terminy rocznych rozliczeń i dokonywanych wpłat do budżetu powinny być wskazane przez organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego, który utworzył samorządowy zakład budżetowy.
Przydatne materiały:
Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 czerwca 2006 r. w sprawie gospodarki finansowej jednostek budżetowych, zakładów budżetowych i gospodarstw pomocniczych oraz trybu postępowania przy przekształcaniu w inną formę organizacyjno-prawną (Dz. U. Nr 116, poz. 783 z późn. zm.)
Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 ze zm.)
Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 7 grudnia 2010 r. w sprawie sposobu prowadzenia gospodarki finansowej jednostek budżetowych i samorządowych zakładów budżetowych (Dz. U. Nr 241, poz. 1616)
Termin przekazania nadwyżki środków budżetowych przez samorządowy zakład budżetowy na rachunek budżetu jednostki samorządu terytorialnego
Jaki jest termin przekazania nadwyżki środków budżetowych przez samorządowy zakład budżetowy za rok 2010 na rachunek budżetu jednostki samorządu terytorialnego?