Program szkoleń został opracowany w taki sposób, aby uzupełnić oraz pogłębić wiedzę ogólną uczestników, obejmującą m. in. informacje z zakresu pedagogiki, socjologii, psychologii, ekonomii i prawa. Ponadto celem szkolenia jest zapoznanie uczestników z metodami pracy z rodziną i dzieckiem oraz nabycie umiejętności pomocy rodzinie w wypełnianiu codziennych obowiązków. W związku z tym zakres programowy obejmuje również takie zagadnienia jak charakterystyka problemów rodziny, analiza potrzeb i problemów rodziny, sporządzanie planu pracy z rodziną, doskonalenie umiejętności opiekuńczo-wychowawczych rodziny, umiejętności radzenia sobie w sytuacjach stwarzających trudności wychowawcze oraz w wypełnianiu ról społecznych itd.
Ze względu na charakter pracy asystentów rodziny szkolenia powinny być prowadzone w formie zapewniającej aktywny udział uczestników.
Szkolenia na asystenta rodziny powinny obejmować co najmniej 230 godzin dydaktycznych, z czego przynajmniej 30 godzin powinno dotykać analizy własnych możliwości i ograniczeń w wykonywaniu zadań asystenta rodziny. Ponadto rozporządzanie obliguje każdego uczestnika do odbycia praktyk w instytucji prowadzącej pracę z rodziną w wymiarze nie mniejszym niż 30 godzin.
Szkolenia mogą prowadzić osoby, które ukończyły jednolite studia magisterskie lub studia drugiego stopnia oraz posiadają co najmniej 3-letnie udokumentowane doświadczenie w prowadzeniu szkoleń z zakresu określonej problematyki. W przepadku niektórych zagadnień, obejmujących praktyczne aspekty pracy asystenta rodziny (np. pomoc w funkcjonowaniu rodziny w środowisku lokalnym), szkolenia mogą prowadzić również osoby bez odpowiedniego wykształcenia, posiadające w zamian co najmniej 5-letnią praktykę w pracy z dziećmi i rodziną.
Przydatne materiały:
Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 9 grudnia 2011 r. w sprawie szkoleń na asystenta rodziny (Dz. U z 2011 Nr 272, poz. 1608)