Obowiązek zawiadomienia organu wyborczego o utworzeniu strony internetowej nie dotyczy komitetów wyborczych, które zgłaszają wyłącznie listę lub listy kandydatów na radnych do rady gminy w jednej gminie liczącej do 20 tys. mieszkańców (art. 102 par. 3 kodeksu wyborczego).

Pełnomocnicy wyborczy pozostałych komitetów wyborczych, np. tych, które poza listami kandydatów na radnych, zgłaszają także kandydata na wójta, burmistrza lub prezydenta miasta, są zobowiązani zawiadomić organ wyborczy o adresie strony internetowej komitetu, w terminie trzech dni od dnia upływu terminu na zgłoszenie do rejestracji list kandydatów lub kandydata, tj. do 7 marca 2024 r.

Właściwy organ wyborczy podaje informację o adresach stron internetowych komitetów wyborczych w Biuletynie Informacji Publicznej (art. 102 par. 2 kodeksu wyborczego).

 

Jak powinna być oznaczona strona internetowa

Przepisy kodeksu wyborczego nie regulują szczegółowo kwestii związanych z adresami stron internetowych komitetów. Jednakże, jak zauważyła Państwowa Komisja Wyborcza (PKW) w wyjaśnieniach z 29 stycznia 2024 r. dotyczących zasad finansowania kampanii wyborczej w najbliższych wyborach organów samorządu terytorialnego, ze względu na to, że wyłączność na prowadzenie kampanii wyborczej mają komitety wyborcze (art. 84 par. 1 kodeksu wyborczego), strona ta ma być utworzona i prowadzona przez komitet wyborczy, a jej adres i wszelkie jej elementy powinny wyraźnie wskazywać, iż jest to strona tego właśnie komitetu.

Ponadto PKW wyjaśnia, że komitet wyborczy na czas kampanii wyborczej może wykorzystać na stronę internetową istniejącą już domenę, w tym także domenę należącą do partii politycznej lub organizacji, która utworzyła komitet wyborczy). Strona komitetu wyborczego musi jednak być:

  • oddzielona od głównej strony podmiotu prowadzącego domenę (w postaci np. odrębnego linku),
  • musi zawierać wyraźne oznaczenie wskazujące na to, że treści na niej umieszczone pochodzą od komitetu wyborczego.

Na stronie (podstronie) komitetu wyborczego nie mogą się znajdować treści niepochodzące od komitetu wyborczego, w tym także pochodzące od podmiotu prowadzącego domenę.

W opinii PKW z dysponentem domeny należy zawrzeć stosowną umowę najmu, dzierżawy czy umowę odpłatnego korzystania przez określony czas z danej domeny.

W świetle przepisów kodeksu wyborczego niedopuszczalne jest zdaniem PKW nieodpłatne użyczenie komitetowi wyborczemu domeny przez jej właściciela (w tym także przez podmiot, który utworzył komitet wyborczy). Komitet wyborczy obowiązany jest do pokrycia kosztów prowadzenia swojej strony (podstrony) internetowej, nie może jednak pokrywać kosztów prowadzenia głównej strony podmiotu prowadzącego domenę, w części na której są umieszczone treści niepochodzące od komitetu.

Koszty związane z prowadzeniem strony internetowej komitetu zalicza się do wydatków komitetu i wykazuje w sprawozdaniu finansowym.

Przeczytaj także: Komitety wyborcze muszą mieć równy dostęp do świetlicy wiejskiej

Komitet wyborczy musi prowadzić rejestry

Komitet wyborczy, zgodnie z art. 140 par. 1 kodeksu wyborczego jest obowiązany prowadzić rejestry:

  • zaciągniętych kredytów, zawierający nazwę banku udzielającego kredytu i wszystkie istotne warunki jego uzyskania, w szczególności: datę udzielenia kredytu, jego wysokość, oprocentowanie i inne koszty uzyskania, zobowiązania poręczycieli oraz ustalony termin spłaty;
  • wpłat o wartości przekraczającej łącznie od jednej osoby fizycznej kwotę minimalnego wynagrodzenia za pracę (tj. kwoty 4242,00 zł), ze wskazaniem imienia, nazwiska oraz miejscowości zamieszkania takiej osoby.

Rejestry zaciągniętych kredytów bankowych oraz wpłat komitet wyborczy jest obowiązany umieszczać na swojej stronie internetowej i aktualizować w taki sposób, aby informacje o kredytach i wpłatach ujawniane były w terminie siedmiu dni od dnia udzielenia kredytu lub dokonania wpłaty (art. 140 par. 2 kodeksu wyborczego).

Rejestry powinny być umieszczone na stronie internetowej komitetu, co najmniej do dnia podania do wiadomości publicznej przez Państwową Komisję Wyborczą sprawozdania finansowego Komitetu (art. 140 par. 3 pkt 1 kodeksu wyborczego) lub przedłożenia sprawozdania finansowego komisarzowi wyborczemu (art. 140 par. 3 pkt 2 kodeksu wyborczego).

Sposób prowadzenia rejestrów i ich umieszczania na stronie internetowej komitetu określa rozporządzenie ministra finansów z 12 września 2011 r. w sprawie rejestru zaciągniętych kredytów oraz rejestru wpłat, prowadzonych przez komitety wyborcze.

Na podstawie art. 505a kodeksu wyborczego, pełnomocnik finansowy komitetu wyborczego, który w związku z wyborami nie dopełnia obowiązku prowadzenia, umieszczania na stronie internetowej lub uaktualniania rejestru zaciągniętych kredytów lub rejestru wpłat osób fizycznych podlega karze grzywny.

 

Strona internetowa to także profil na Facebooku

W wyborach do Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej i do Senatu Rzeczypospolitej Polskiej zarządzonych na dzień 15 października 2023 r. organem właściwym do przyjmowania zawiadomień, o których mowa w art. 102 par. 1 Kodeksu wyborczego, była Państwowa Komisja Wyborcza.

Z dostępnej publicznie informacji o adresach stron internetowych komitetów wyborczych uczestniczących w wyborach do Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej i do Senatu Rzeczypospolitej Polskiej zarządzonych na dzień 15 października 2023 r. wynika, iż Państwowa Komisja Wyborcza przyjęła zawiadomienie Komitetu Wyborczego Ślonzoki Razem o utworzeniu strony internetowej tego komitetu w mediach społecznościowych (na platformie Facebook), a następnie opublikowała tę informację w Biuletynie Informacji Publicznej, zgodnie z art. 102 par. 2 Kodeksu wyborczego (dostępny tutaj):

Obrany przez Państwową Komisję Wyborczą kierunek wydaje się słuszny, szczególnie gdy weźmie się pod uwagę, iż utworzenie strony internetowej wymaga wiedzy specjalistycznej lub nakładów środków finansowych, które zalicza się do wydatków komitetu i wykazuje w sprawozdaniu finansowym.

W związku z powyższym należy oczekiwać, iż w nadchodzących wyborach samorządowych, zainicjowana przez Państwową Komisję Wyborczą praktyka uznawania za strony internetowe, o których mowa w art. 102 par 1 Kodeksu wyborczego także profili utworzonych w mediach społecznościowych (np. na platformie Facebook), spotka się z pełną akceptacją ze strony komisarzy wyborczych, którzy zgodnie z art. 166 par 1 Kodeksu wyborczego pełnią rolę pełnomocników Państwowej Komisji Wyborczej.

Nowość
Wybory powszechne organów jednostek samorządu terytorialnego oraz referendum lokalne ebook
-20%
Nowość

Joanna Kielin-Maziarz, Ewa Olejniczak-Szałowska, Krzysztof Skotnicki

Sprawdź  

Cena promocyjna: 39.21 zł

|

Cena regularna: 49 zł

|

Najniższa cena w ostatnich 30 dniach: 34.3 zł