Organizacja międzyzakładowa zwróciła się do regionu organizacji zawodowej o udostępnienie informacji publicznej w postaci nagrania z przebiegu obrad walnego zebrania delegatów regionu.
Region odmówił udostępnienia informacji. Wyjaśnił, iż byłoby to niezgodne z zapisem statutu, który uprawnia jedynie do udzielania informacji o decyzjach i innych działaniach władz.
Organizacja międzyzakładowa złożyła skargę do sądu administracyjnego.
WSA zwrócił uwagę, iż region jest jednostką organizacyjną, zatem jest również podmiotem zobowiązanym do udostępniania informacji publicznej zgodnie z art. 4 ust. 2 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. z 2014 r. poz. 782).
Na realizację obowiązku udostępniania informacji publicznych nie wpływa kwestia charakteru stosunków łączących podmiot zobowiązany do udostępnienia informacji publicznej z wnioskodawcą. W związku z tym fakt, iż żądającym tej informacji jest inna jednostka organizacyjna, działająca w strukturach, jednakże również posiadająca osobowość prawną, pozostaje bez znaczenia dla realizacji obowiązków wynikających z ustawy o dostępie do informacji publicznej.
Sąd uznał, iż podstawą do odmowy udzielenia informacji publicznej nie mogły stanowić postanowienia statutu. Statut nie może bowiem wyłączać stosowania przepisów powszechnie obowiązujących i to rangi ustawowej.
Na podstawie:
Wyrok WSA w Gorzowie Wielkopolskim z 11 marca 2015 r., sygn. akt II SA/Go 24/15, nieprawomocny