Czy gospodarstwo pomocnicze może startować w przetargu organizowanym przez jego jednostkę macierzystą?
Zaznaczam, iż jednostce macierzystej (wojewódzkiej samorządowej jednostce oragnizacyjnej) bardziej zależy na jawności, konkurencyjności i otwartości udzielenia zamówienia, niż na powierzeniu wykonania zamówienia własnej jednostce (kierownik gospodarstwa upoważniony jest do składania oświadczeń woli, w zakresie praw i obowiązków o charakterze majątkowym).
Odpowiedź
Gospodarstwo pomocnicze nie może brać udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego, które prowadzone jest przez jego jednostkę macierzystą. W takim bowiem przypadku nie jest spełniony warunek istnienia dwóch stron umowy, czy też innymi słowy mówiąc, warunek istnienia dwóch odrębnych podmiotów prawnych, pozwalających na zawarcie umowy w sprawie zamówienia publicznego. W świetle definicji nie są bowiem zamówieniami zlecenia udzielane wewnątrz danego podmiotu przez jednostkę organizacyjną innej jednostce organizacyjnej.
Uzasadnienie
Zgodnie z ustawową definicją zawartą w art. 2 pkt 13 ustawy - Prawo zamówień publicznych , przez zamówienie publiczne należy rozumieć umowy odpłatne zawierane między zamawiającym a wykonawcą, których przedmiotem są usługi, dostawy lub roboty budowlane. Do zawarcia umowy niezbędne jest zatem istnienie dwóch niezależnych podmiotów prawa, które są zdolne do zawarcia tejże umowy. W jednym z orzeczeń ETS wskazał, że jeżeli umowa zostaje zawarta pomiędzy organem lokalnym a osobą z prawnego punktu widzenia inną niż organ lokalny, to mamy do czynienia z zamówieniem. ETS zwrócił również uwagę, że odstąpienie od stosowania dyrektyw jest możliwe jedynie w przypadku, gdy istnieją ścisłe powiązania organizacyjne pomiędzy formalnie odrębnymi podmiotami prawa (zob. Orzeczenie C-107/98 Teckal).
W świetle powyższego, oczywiste jest, że jednostka budżetowa może udzielić zamówienia własnemu gospodarstwu pomocniczemu bez zachowania konkurencyjnej procedury wynikającej ustawy p.z.p. Gospodarstwa pomocnicze są bowiem tworzone i likwidowane przez kierownika jednostki budżetowej, który to określa przedmiot działalności gospodarstwa, wyodrębniony z zakresu działalności jednostki budżetowej, a także wskazuje składniki majątkowe przydzielone gospodarstwu przez jednostkę budżetową. Zwrócić należy również uwagę, że gospodarstwo pomocnicze dokonuje sprzedaży usług na rzecz macierzystej jednostki według kosztów własnych, a w przypadku likwidacji gospodarstwa, jego należności i zobowiązania przejmuje macierzysta jednostka budżetowa.
Z powyższego wynika zatem, że:
1. pomiędzy gospodarstwem pomocniczym, a jednostką budżetową zachodzą ścisłe powiązania organizacyjne,
2. można wykazać stosunek podległości pomiędzy gospodarstwem a jednostką macierzystą.
To zaś przesądza o braku obowiązku stosowania przepisów ustawy - Prawo zamówień publicznych .
Przydatne materiały:
Ustawa z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. 2007 r. Nr 223, poz. 1655 ze zm.)
Zaznaczam, iż jednostce macierzystej (wojewódzkiej samorządowej jednostce oragnizacyjnej) bardziej zależy na jawności, konkurencyjności i otwartości udzielenia zamówienia, niż na powierzeniu wykonania zamówienia własnej jednostce (kierownik gospodarstwa upoważniony jest do składania oświadczeń woli, w zakresie praw i obowiązków o charakterze majątkowym).
Odpowiedź
Gospodarstwo pomocnicze nie może brać udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego, które prowadzone jest przez jego jednostkę macierzystą. W takim bowiem przypadku nie jest spełniony warunek istnienia dwóch stron umowy, czy też innymi słowy mówiąc, warunek istnienia dwóch odrębnych podmiotów prawnych, pozwalających na zawarcie umowy w sprawie zamówienia publicznego. W świetle definicji nie są bowiem zamówieniami zlecenia udzielane wewnątrz danego podmiotu przez jednostkę organizacyjną innej jednostce organizacyjnej.
Uzasadnienie
Zgodnie z ustawową definicją zawartą w art. 2 pkt 13 ustawy - Prawo zamówień publicznych , przez zamówienie publiczne należy rozumieć umowy odpłatne zawierane między zamawiającym a wykonawcą, których przedmiotem są usługi, dostawy lub roboty budowlane. Do zawarcia umowy niezbędne jest zatem istnienie dwóch niezależnych podmiotów prawa, które są zdolne do zawarcia tejże umowy. W jednym z orzeczeń ETS wskazał, że jeżeli umowa zostaje zawarta pomiędzy organem lokalnym a osobą z prawnego punktu widzenia inną niż organ lokalny, to mamy do czynienia z zamówieniem. ETS zwrócił również uwagę, że odstąpienie od stosowania dyrektyw jest możliwe jedynie w przypadku, gdy istnieją ścisłe powiązania organizacyjne pomiędzy formalnie odrębnymi podmiotami prawa (zob. Orzeczenie C-107/98 Teckal).
W świetle powyższego, oczywiste jest, że jednostka budżetowa może udzielić zamówienia własnemu gospodarstwu pomocniczemu bez zachowania konkurencyjnej procedury wynikającej ustawy p.z.p. Gospodarstwa pomocnicze są bowiem tworzone i likwidowane przez kierownika jednostki budżetowej, który to określa przedmiot działalności gospodarstwa, wyodrębniony z zakresu działalności jednostki budżetowej, a także wskazuje składniki majątkowe przydzielone gospodarstwu przez jednostkę budżetową. Zwrócić należy również uwagę, że gospodarstwo pomocnicze dokonuje sprzedaży usług na rzecz macierzystej jednostki według kosztów własnych, a w przypadku likwidacji gospodarstwa, jego należności i zobowiązania przejmuje macierzysta jednostka budżetowa.
Z powyższego wynika zatem, że:
1. pomiędzy gospodarstwem pomocniczym, a jednostką budżetową zachodzą ścisłe powiązania organizacyjne,
2. można wykazać stosunek podległości pomiędzy gospodarstwem a jednostką macierzystą.
To zaś przesądza o braku obowiązku stosowania przepisów ustawy - Prawo zamówień publicznych .
Przydatne materiały:
Ustawa z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. 2007 r. Nr 223, poz. 1655 ze zm.)