W piśmie ZPP podkreślił, iż zmiany treści rozporządzenia nie precyzują żadnych kwestii wykonawczych dotyczących zwrotu VAT. Nie wiadomo zatem w jakim terminie ma nastąpić zwrot VAT, czy powinien być dokonany z własnej inicjatywy beneficjenta, czy dopiero na wezwanie starosty, czy ze zwrotem wiąże się konieczność zapłaty odsetek ustawowych, itd. W konsekwencji ZPP zwrócił się do Minister Pracy i Polityki Społecznej Jolanty Fedan o wyjaśnienie tej kwestii.
W odpowiedzi na protest ZPP Minister Pracy i Polityki Społecznej wyjaśniła, iż potrzeba uregulowania kwestii zwrotu podatku VAT od towarów i usług zakupionych w ramach przyznanej refundacji kosztów wyposażenia lub doposażenia stanowiska pracy dla skierowanego bezrobotnego oraz przyznawania bezrobotnemu środków na podjęcie działalności gospodarczej, wynika zarówno ze stanowiska przyjętego przez Komisję Europejską jak i MF, stanowiącego, iż niedopuszczalne jest dwukrotne udzielanie pomocy ze środków publicznych z tego samego tytułu – podatku VAT zawartego w kwocie brutto refundacji oraz podatku VAT podlegającemu zwrotowi. Minister Fedak zwróciła uwagę, iż szczegółowe zagadnienia terminów zwrotu równowartości podatku VAT powinny być uregulowane w umowie zawieranej między starostą a bezrobotnym lub podmiotem ubiegającym się pomoc. Minister przypomniała również, iż wśród postanowień zawieranej umowy jest obowiązek zwrotu równowartości odzyskanego podatku od zakupionych towarów i usług w ramach przyznanej pomocy. Niedotrzymanie warunku zwrotu równowartości odzyskanego VAT wiązać się będzie ze zwrotem przyznanej pomocy wraz z odsetkami ustawowymi naliczonymi od dnia otrzymania środków.
Źródło: www.zpp.pl