Na proponowanej liście przyszłego Regionalnego Programu Operacyjnego Woj. Śląskiego (RPO), która obejmuje drogi wojewódzkie, znalazły się m.in.: budowa trasy N-S w Rudzie Śląskiej (za ok. 413 mln zł), budowa rybnickiego odcinka Regionalnej Drogi Racibórz – Pszczyna (za ok. 560 mln zł) oraz rozbudowa ul. Warszawskiej w Bielsku-Białej (DW942) – odcinek od węzła Komorowice do ul. Piastowskiej (ok. 276,7 mln zł).
To największe projekty transportowe proponowane do RPO. Zajmują na niej odpowiednio 2, 4 i 10 miejsce. Najwyżej na tej liście znalazła się budowa obwodnicy Pawłowic na przyszłej Drodze Głównej Południowej (za 77 mln zł, z czego 61,6 mln zł z UE), na trzecim miejscu zaproponowano przebudowę prowadzącej w kierunku Oświęcimia drogi 934 na odcinku od miejscowości Imielin do drogi krajowej 44 (za 38 mln zł, z czego 30,4 mln zł z UE).
Na proponowanej liście rankingowej nowego RPO znalazły się też m.in. obwodnica Buczkowic, przebudowa odcinka prowadzącej do lotniska drogi 913 w Pyrzowicach, przebudowa dróg 491 i 492 na północy regionu, przebudowa drogi 791 wraz z nową obwodnicą Myszkowa oraz przebudowa drogi 933 (łączącej m.in. Jastrzębie Zdrój i Pszczynę).
Na proponowanej liście rezerwowej RPO znalazły się trzy ważne, przygotowywane od lat regionalne projekty: przedłużenie Drogowej Trasy Średnicowej (DTŚ) do Mysłowic (za 300 mln zł, w tym 240 mln zł z UE), budowa Drogi Głównej Południowej na terenie Rydułtów, Pszowa, Wodzisławia Śl. oraz gmin Godów i Mszana (900 mln zł, w tym 720 mln zł z UE) oraz Budowa Regionalnej Drogi Racibórz-Pszczyna od Rudnika do Rybnika (też 900 mln zł, w tym 720 mln zł z UE).
Przy dwóch tych ostatnich przedsięwzięciach znalazła się adnotacja, że z uwagi na wysokie koszty proponuje się ich podzielenie na etapy.
Wszystkie projekty proponowanej 20-punktowej listy projektów transportowych nowego RPO mają łącznie wartość 2,61 mld zł, przy ok. 1,9 mld zł zakładanego dofinansowania z UE. Łączna wartość 8 projektów wstępnej listy rezerwowej to 2,68 mld zł (przy ok. 2,15 mld zł z UE).
Jak poinformowała rzeczniczka urzędu marszałkowskiego woj. śląskiego Aleksandra Marzyńska, prócz list dla przyszłego RPO, zarząd regionu przyjął też listy rankingowe proponowanych do wsparcia z poziomu krajowego projektów dotyczących dróg krajowych i projektów budowy obwodnic na drogach krajowych, a także projektów kolejowych. Te prowadzone w regionach duże przedsięwzięcia będą uzgadniane z władzami centralnymi w ramach tzw. Kontraktu Terytorialnego (KT). Mają one być finansowane z różnych źródeł, m.in. z programów krajowych.
Na czele 15-punktowej listy projektów drogowych znalazły się budowa autostrady A1 na odcinku woj. łódzkie – Pyrzowice (4 mld zł), budowa DTŚ Wschód etap I – w Sosnowcu i etap II – w Dąbrowie Górniczej (1,6 mld zł), budowa trasy S1 Pyrzowice – Bielsko-Biała (4,3 mld zł) oraz budowa odcinka drogi S69 Bielsko Biała w Węgierskiej Górce (1,85 mld zł). Ważna dla centrum aglomeracji budowa obwodnicy Chorzowa w ciągu DK79 (za 965 mln zł) znalazła się na 10. pozycji listy.
Czołówka 7-punktowej listy projektów obwodnic na drogach krajowych to: obwodnice Poręby i Zawiercia na drodze krajowej 78 (ok. 550 mln zł), obwodnica Kochanowic na drodze 46 (161,7 mln zł), obwodnice Kroczyc i Pradeł na DK78 (ok. 323,4 mln zł) oraz obwodnica Raciborza na DK 45 (ok. 293,4 mln zł).
Woj. śląskie chciałoby też, by w ramach KT zbudować kolejowe połączenie Katowic z lotniskiem w Pyrzowicach (za 1,2 mld zł), zrewitalizować linię kolejową do Wisły (za 172,4 mln zł) oraz zrewitalizować i częściowo odbudować przebiegającą obok lotniska w Pyrzowicach linię Tarnowskie Góry – Zawiercie (331,8 mln zł).
Władze regionu wskazują, że proponowane listy rankingowe przygotowano w oparciu o kryteria ministerialne. Przedmiotem prac były m.in. wszystkie propozycje przedsięwzięć zgłoszone w ramach konsultacji projektu przyszłego RPO
Podczas dotychczasowych konsultacji RPO do marszałka napłynęło ok. 700 uwag, które będą podstawą do przygotowania do 19 kwietnia pierwszego właściwego projektu Programu. Kolejna wersja projektu RPO – po konsultacjach, ocenie oddziaływania na środowisko oraz tzw. ewaluacji ex-ante – ma być gotowa jesienią. Pod koniec roku projekt RPO ma trafić do rady ministrów, wtedy też planowane jest zawarcie Kontraktu Terytorialnego oraz przyjęcie ostatecznej wersji RPO przez Komisję Europejską.