Zgodnie ze stanowiskiem przedstawionym na posiedzeniu Zespołu ds. Systemu Finansów Publicznych Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego w dniu 20 lipca 2011 r., strona samorządowa chce, by do ograniczenia deficytu podsektora zastosowanie miał w dalszym ciągu mechanizm planowania i liczenia poziomu zobowiązań zawarty w obowiązującej obecnie ustawie o finansach publicznych. W ocenie samorządowców mechanizm ten jest na tyle wystarczający, by nie wprowadzać arbitralnie innych ograniczeń dla poszczególnych jednostek samorządu terytorialnego.
W przypadku gdy limity ustawowe zostałyby przekroczone przez poszczególne jednostki, interweniowałaby właściwa Regionalna Izba Obrachunkowa. Natomiast przekroczenie referencyjnego poziomu deficytu (wynikającego z wieloletnich prognoz finansowych i odnoszonego do PKB) przez cały podsektor samorządowy byłoby podstawą do wszczęcia przez ministra finansów procedury ograniczającej. Strona samorządowa uznała, że poziom referencyjny powinien wynosić 0,6% PKB, z wyjątkiem roku 2012, w którym poziom ten wyniósłby 10 mld zł. Sposobem na walkę z deficytem miałby być również udział j.s.t. we wpływach z kolejnych podatków (m.in. PIT i od towarów i usług). Ponadto postuluje się wcześniejsze wprowadzenie indywidualnych wskaźników zadłużenia.
Samorządowcy chcą, aby wszczęcie procedury ograniczenia nadmiernego deficytu podsektora samorządowego poprzedzone było analizą wieloletnich prognoz finansowych. Analizę taką wykonywałby co kwartał minister finansów wg stanu na pierwszy dzień kwartału, a jej efektem byłaby prognoza różnic między dochodami a wydatkami w perspektywie danego roku i trzech następujących po nim lat. Dzięki temu procedura ograniczania deficytu działałaby raczej prewencyjnie niż doraźnie i z odpowiednim wyprzedzeniem. Dodatkowo minister finansów musiałby uzgodnić rozpoczęcie procedury z Komisją Wspólną Rządu i Samorządu Terytorialnego.
Na podstawie: www.kwrist.mswia.gov.pl