Jedna z mieszkanek gminy wystąpiła do wójta z wnioskiem o naprawę nawierzchni ulicy osiedlowej wraz z poprawą jej estetyki, czystości i zaplecza.
Organ w żaden sposób nie ustosunkował się do tego wniosku. W związku z tym kobieta wniosła skargę na bezczynność wójta do sądu administracyjnego.
WSA wyjaśnił, iż sąd administracyjny nie jest właściwy do rozpoznania skargi, której przedmiotem jest bezczynność organu w sprawie utrzymania stanu drogi gminnej.
Oczywistym jest bowiem, że bieżące utrzymanie stanu drogi gminnej czy też poprawa jej estetyki, czystości i zaplecza to w istocie szereg czynności natury faktycznej, które nie przybierają form aktów administracyjnych.
Ponadto żaden z przepisów ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (tekst jednolity: Dz. U. z 2015 r., poz. 460) nie nakłada na zarządcę drogi (w tym wypadku na wójta gminy) obowiązku naprawy nawierzchni ulicy osiedlowej wraz z poprawą jej estetyki, czystości i zaplecza w formie decyzji administracyjnej, postanowienia czy też innego aktu z zakresu administracji publicznej.
Sąd zwrócił uwagę, iż jeżeli skarżąca chciałaby realizować określone roszczenia odszkodowawcze względem gminy w związku ze stanem wskazywanej przez nią drogi gminnej może wystąpić przeciwko gminie na drogę postępowania cywilnego przed sądem powszechnym, a nie administracyjnym.
Na podstawie:
Postanowienie WSA w Gdańsku z 13 lipca 2015 r., sygn. akt III SAB/Gd 27/15, nieprawomocne