Wedle art. 63 Konstytucji RP, każdy może składać petycje do organów władzy publicznej oraz do organizacji i instytucji społecznych, w związku z realizowaniem przez nie zadań zleconych z zakresu administracji publicznej. Wspomniany przepis stanowi ponadto, że tryb rozpatrywania petycji określać będzie ustawa.
Pomimo istnienia w Konstytucji RP delegacji, przez wiele lat prawo petycji (w zakresie dotyczącym trybu jej rozpatrywania) nie było szczegółowo uregulowane w ustawie. Na to zaniedbanie ze strony polskiego ustawodawcy zwracały uwagę m.in. instytucje państwowe oraz doktryna. Ich wieloletnie starania sprawiły, że dnia 11 lipca 2014 r. uchwalono ustawę o petycjach (Dz.U. z 2014 r. poz. 1195). Wspomniany akt wszedł w życie dnia 6 września 2015 r.
Na rosnącą popularność petycji i potrzebę jej promowania wśród obywateli zwraca uwagę Rzecznik Praw Obywatelskich. W pierwszych miesiącach obowiązywania ustawy (do końca 2015 r.), do RPO nie wpłynęła petycja, względem której byłby on podmiotem właściwym do jej rozpatrzenia. Natomiast w roku 2016, Rzecznik otrzymał już blisko 100 petycji.
Pismo to jest uznawane za powszechną oraz praktyczną formę ochrony przez jednostki swoich praw i interesów. Prawo petycji pozwala ludziom współdziałać w realizacji funkcji publicznych. Ponadto umożliwia obywatelom m.in. wpływanie na publiczne procesy decyzyjne.
(rpo.gov.pl)