Pisaliśmy o tym również:
Nadanie tytułu honorowego obywatela gminy podlega obowiązkowi ogłoszenia PN.0911-97/10





 
Rozstrzygnięcie nadzorcze
 
z dnia 7 maja 2010 r.
 
Wojewoda Warmińsko-Mazurski
 
PN.0911-97/10
 
1.            Regulowanie w uchwale rady gminy kwestii dotyczących jakiejkolwiek relacji między jednostką samorządu terytorialnego, a jej członkami, jest regulowaniem wewnętrznego ustroju jednostki, a wobec tego stanowione przepisy mają charakter postanowień statutowych.
2.             
2. "Materią statutową" jest także określanie procedur nadawania wyróżnień osobom zasłużonym gminy.
Dz.Urz.Warm 2010/70/1123
602949
 
 
Sentencja
 
Działając na podstawie art. 91 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r., Nr 142 poz. 1591 z późn. zm.) stwierdzam nieważność uchwały XLIV/374/10 Rady Miejskiej w Rynie z dnia 31 marca 2010 r. w sprawie zatwierdzenia Regulaminu Honorowego Obywatelstwa Miasta Ryn.
 
Uzasadnienie faktyczne
 
Uchwałą, o której mowa na wstępie, Rada Miejska w Rynie, powołując się na art. 18 ust. 2 pkt 14 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r., Nr 142 poz. 1591 z późn. zm.) przyjęła regulamin nadawania Honorowego Obywatelstwa Miasta Ryn. W § 3 przedmiotowej uchwały Rada postanowiła, iż wchodzi ona w życie z dniem podjęcia.
 
Należy stwierdzić, że przedmiotowa uchwała została podjęta z rażącym naruszeniem prawa i musi być wyeliminowana z obrotu prawnego.
 
Regulowanie w uchwale rady gminy kwestii dotyczących jakiejkolwiek relacji między jednostką samorządu terytorialnego, a jej członkami, jest regulowaniem wewnętrznego ustroju jednostki, a wobec tego stanowione przepisy mają charakter postanowień statutowych.
 
W ocenie organu nadzoru, "materią statutową" jest także materia regulowana kwestionowaną uchwałą - tj. określanie procedur nadawania wyróżnień osobom, zasłużonym gminy.
 
W ocenie organu nadzoru, badany akt normatywny, wobec materii przedmiotowej uchwały; zapisów jej załącznika, musi być traktowany, jako pochodzący od organu samorządu terytorialnego akt prawny powszechnie obowiązujący na danym terenie o charakterze generalno-abstrakcyjnym. Statut jednostki samorządowej ma charakter aktu prawa miejscowego, co potwierdza w szczególności przepis art. 40 ust. 2 pkt 1 ustawy o samorządzie gminnym, zgodnie z którym organy gminy mogą wydawać akty prawa miejscowego m.in. w zakresie wewnętrznego ustroju gminy.
 
W doktrynie i judykaturze ugruntowany jest pogląd, że zawarcie w uchwale organu stanowiącego jednostki samorządowej chociaż jednego postanowienia, które z uwagi na swój charakter postrzegane być musi jako spełniające kryteria aktu prawa miejscowego przesądza o tym, iż cały akt normatywny będzie podlegał rygorom ustanowionym wobec aktów prawa miejscowego. Przedmiotowa uchwała rozstrzyga o prawach i obowiązkach podmiotów tworzących wspólnotę samorządową i ma w tym zakresie charakter generalny oraz abstrakcyjny. W wyroku z dnia 18 czerwca 2008 r. (sygn.: II OSK 389/08), Naczelny Sąd Administracyjny potwierdził powyższy pogląd orzekając, iż uchwała w sprawie regulaminów nadawania tytułów honorowego obywatela gminy, zasłużonego dla gminy, itp., ze względu na swój statutowy charakter oraz podstawę zawartą w przepisach ustrojowych, ma charakter aktu prawa miejscowego. Sąd wskazał także, że uchwała taka nie ma charakteru wewnętrznego w wąskim rozumieniu, sprowadzającym się do relacji pomiędzy organami gminy, gdyż jej postanowienia regulują także status podmiotów zewnętrznych w stosunku do organu wykonawczego gminy, przyznając mieszkańcom i organizacjom społecznym prawo zgłaszania kandydatur osób zasłużonych.
 
Dodać należy w tym miejscu, że zgodnie z art. 88 ust. 1 i 2 Konstytucji RP z dnia 2 kwietnia 1997 r. (Dz. U. z 1997 r., Nr 78, poz. 483, późn. zm.) oraz art. 2 ust. 1 w zw. z art. 13 pkt 2 ustawy z dnia 20 lipca 2000 r. o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów (Dz. U. 2007 r. Nr 68, poz. 449), akt prawa miejscowego podlega obowiązkowi ogłoszenia w wojewódzkim dzienniku urzędowym, co warunkuje jego wejście w życie. Zapis § 3 uchwały Rady Miejskiej w Rynie w sposób rażący narusza powołane wyżej przepisy prawa.
 
Niezgodne z obowiązującym prawem określenie terminu wejścia w życie uchwały stanowiącej akt prawa miejscowego, przekłada się bezpośrednio na ważność całego aktu normatywnego.
 
Mając na uwadze powyższe rozstrzygnięto, jak na wstępie.
 
Na niniejsze rozstrzygnięcie nadzorcze przysługuje skarga do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie za pośrednictwem Wojewody Warmińsko-Mazurskiego w terminie trzydziestu dni od daty jego otrzymania.