Pisaliśmy o tym również:
Umarzanie należności tylko na podstawie przesłanek wskazanych w ustawie
Gorzów Wlkp., dnia 9 sierpnia 2010r.
NK.I.IWit 0911-1- 30 /10
Rada Miejska
w Babimoście
Rozstrzygnięcie nadzorcze
Na podstawie art. 91 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) stwierdzam nieważność uchwały Nr XXXVIII/215/10 Rady Miejskiej w Babimoście z dnia 7 lipca 2010r. w sprawie szczegółowych zasad, sposobu i trybu umarzania należności Gminy Babimost i jej jednostek organizacyjnych z tytułu należności pieniężnych mających charakter cywilnoprawny oraz udzielania innych ulg w spłacie tych należności, warunków dopuszczalności pomocy publicznej w przypadkach, w których ulga stanowić będzie pomoc publiczną oraz wskazania organu lub osoby uprawnionej do udzielania tych ulg, w następującym zakresie:
- § 2 ust. 3,
- § 8.
Uzasadnienie
Rada Miejska w Babimoście podjęła w dniu 7 lipca br. uchwałę w sprawie szczegółowych zasad, sposobu i trybu umarzania należności Gminy Babimost i jej jednostek organizacyjnych z tytułu należności pieniężnych mających charakter cywilnoprawny oraz udzielania innych ulg w spłacie tych należności, warunków dopuszczalności pomocy publicznej w przypadkach, w których ulga stanowić będzie pomoc publiczną oraz wskazania organu lub osoby uprawnionej do udzielania tych ulg. Przedmiotowa uchwała została przekazana organowi nadzoru w dniu 15 lipca br.
Po dokonaniu analizy prawnej uchwały organ nadzoru stwierdza, że § 2 ust. 3 oraz § 8 uchwały istotnie naruszają prawo, tj. art. 59 ust. 1, 2 i 3 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 ze zm.).
Zgodnie z art. 59 ust. 1 ustawy o finansach publicznych, należności pieniężne mające charakter cywilnoprawny, przypadające jednostce samorządu terytorialnego lub jej jednostkom podległym, mogą być umarzane, a ich spłata odraczana lub rozkładana na raty w przypadkach uzasadnionych ważnym interesem dłużnikalub interesem publicznym. Z kolei w myśl art. 59 ust. 2 ww. ustawy, organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego określi szczegółowe zasady, sposób i tryb udzielania ulg, o których mowa w ust. 1, warunki dopuszczalności pomocy publicznej w przypadkach, w których ulga stanowić będzie pomoc publiczną, oraz wskaże organ lub osobę uprawnione do udzielania tych ulg. Organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego może, w drodze uchwały, postanowić o stosowaniu z urzędu ulg, o których mowa w ust. 1, w przypadku wystąpienia okoliczności wymienionych w art. 56 ust. 1 (art. 59 ust. 3 ustawy).
Działając na podstawie art. 59 ust. 3 ustawy o finansach publicznych Rada Miejska w Babimoście w § 2 ust. 1 uchwały określiła okoliczności, których ziszczenie uprawnia do umorzenia z urzędu w całości należności pieniężnych mających charakter cywilnoprawny. W § 2 ust. 3 postanowiono natomiast, iż: należność może być również umorzona w całości lub w części mino braku okoliczności wymienionych w ust. 1, jeżeli przeprowadzone postępowanie wyjaśniające wykaże, że za umorzeniem przemawiają szczególne względy społeczne lub gospodarcze.
Zdaniem organu nadzoru formułowanie przez Radę w przedmiotowej uchwale innych przesłanek, aniżeli te wynikające z ustawy (art. 56 ust.1), będących podstawą do dokonania umorzenia, odraczania lub rozkładania na raty należności pieniężnych mających charakter cywilnoprawny istotnie narusza prawo.
Artykuł 59 ust. 2 ww. ustawy jasno wyznacza granice kompetencji prawotwórczej rady stanowiąc, iż rada gminy:
1) określa zasady i tryb umarzania należności pieniężnych mających charakter cywilnoprawny, odraczania ich spłaty i rozkładania ich spłaty na raty,
2) wskazuje organ lub osobę uprawnione do udzielania wskazanych ulg,
3) określa warunki dopuszczalności pomocy publicznej w przypadkach, w których ulga stanowić będzie pomoc publiczną.
3) określa warunki dopuszczalności pomocy publicznej w przypadkach, w których ulga stanowić będzie pomoc publiczną.
Organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego może więc w drodze uchwały ustalić tylko sposób, metody i normy postępowania, przy załatwianiu spraw związanych z udzielaniem powyższych ulg. Według ww. art. 59 ust. 1 ustawy o finansach publicznych, należności pieniężne mające charakter cywilnoprawny, przypadające jednostce samorządu terytorialnego lub jej jednostkom podległym, mogą być umarzane, a ich spłata odraczana lub rozkładana na raty tylko w przypadkach uzasadnionych ważnym interesem dłużnika lub interesem publicznym. Ocenę, czy taki interes zachodzi przeprowadza wskazany w uchwale organ po analizie zgromadzonego sprawie materiału dowodowego.
Stosownie zaś do treści art. 59 ust. 3 ww. ustawy organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego może, w drodze uchwały, postanowić o stosowaniu z urzędu ulg, o których mowa w ust. 1, ale tylko w przypadku wystąpienia okoliczności wymienionych w art. 56 ust. 1.
Tym samym więc formułowanie przez Radę Miejską w Babimoście dodatkowych przesłanek takich jak: szczególnie ważne względy publiczne, względy społeczne lub gospodarcze wykracza poza zakres przyznanego jej upoważnienia ustawowego. Analogiczne stanowisko przedstawił m. in. WSA we Wrocławiu w wyroku z dnia 29 stycznia 2009r., sygn. akt III SA/Wr 614/08.
Niezależnie do powyższego organ nadzoru kwestionuje również zapis § 8. Nałożenie na kierowników jednostek organizacyjnych dodatkowych obowiązków (przedstawienie Burmistrzowi w odpowiednich terminach sprawozdań z zakresu umorzonych należności i udzielonych ulg)jest przekroczeniem przyznanej w art. 59 ust. 2 ww. ustawy delegacji ustawowej, co stanowi istotne naruszenie prawa.
Mając na względzie powyższe, orzeczono jak na wstępie.
Od niniejszego rozstrzygnięcia służy prawo wniesienia skargi do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wlkp. w terminie 30 dni od doręczenia rozstrzygnięcia, za pośrednictwem Wojewody Lubuskiego.
wz. Wojewody Lubuskiego
Jan Świrepo
Wicewojewoda Lubuski
Otrzymują:
1. adresat,
2. aa.