Pisaliśmy o tym również:
Zakaz wprowadzania do obrotu tzw. dopalaczy narusza art. 40 ust. 3 u.s.g. (PNK.I-0911/302/10)
Rozstrzygnięcie nadzorcze
z dnia 5 sierpnia 2010 r.
Wojewoda Łódzki
PNK.I-0911/302/10
Uchwała rady gminy wprowadzająca w drodze przepisu porządkowego zakaz wytwarzania i wprowadzania do obrotu tzw. dopalaczy narusza w sposób istotny art. 40 ust. 3 u.s.g.
OwSS 2010/4/65
652110
Sentencja
Uchwałą nr LI/459/10 Rada Miasta Z. wprowadziła zakaz wytwarzania i wprowadzania do obrotu tzw. dopalaczy na terenie Gminy Miasto Z. (§ 2 uchwały).
Przedmiotowa uchwala została podjęta z istotnym naruszeniem prawa, a zwłaszcza art. 40 ust. 3 u.s.g. Zgodnie z tym przepisem rada gminy może wydawać przepisy porządkowe, jeżeli jest to niezbędne dla ochrony życia lub zdrowia obywateli oraz dla zapewnienia porządku, spokoju i bezpieczeństwa publicznego, w zakresie nieuregulowanym w odrębnych ustawach lub przepisach powszechnie obowiązujących.
Kwestie związane z przedmiotowym zakresem uchwały zostały unormowane w ustawie z 29.07.2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii (Dz. U. Nr 179, poz. 1485 ze zm.). Ustawa ta określa także zadania i uprawnienia organów administracji rządowej i jednostek samorządu terytorialnego oraz innych podmiotów w zakresie przeciwdziałania naruszeniom prawa dotyczącego obrotu, wytwarzania, przetwarzania, przerobu i posiadania substancji, których używanie może prowadzić do narkomanii. Zawarta w § 1 pkt 1 uchwały definicja tzw. dopalaczy w sposób nieuprawniony wykorzystuje definicje ustawowe "substancji psychotropowej" i "środka odurzającego".
W tej sytuacji brakuje przesłanki prawnej do wydania uchwały nr LI/459/10 Rady Miasta Z.
Konsekwencją wymienionych wyżej ustaleń jest sprzeczność z prawem wszystkich przepisów uchwały, w tym również § 5 i 6 dotyczących jej opublikowania w Dzienniku Urzędowym Województwa Łódzkiego oraz wejścia w życie po upływie 14 dni od dnia jej ogłoszenia.
W odpowiedzi na zawiadomienie o wszczęciu postępowania nadzorczego Przewodniczący Rady Miasto Z. wyjaśnił, że uchwała ma charakter symboliczny i jest formą wyrażenia stosownego sprzeciwu wobec sprzedaży te typu substancji.
Takie stanowisko, w ocenie organu nadzoru, nie uprawnia do wydawania uchwały, która nie znajduje podstawy prawnej oraz dubluje uregulowania zawarte w ustawie o przeciwdziałaniu narkomanii.
Niemniej Wojewoda Łódzki wykazuje zrozumienie dla intencji podjęcia przedmiotowej uchwały, jednakże ustawa o samorządzie gminnym obowiązuje wojewodę do sprawowania nadzoru nad działalnością gminną wyłącznie na podstawie kryterium zgodności z prawem.
Z tego względu wydanie rozstrzygnięcia nadzorczego jest uzasadnione i należało orzec jak na wstępie.