Omówienie orzecznictwa pochodzi z programu LEX dla Samorządu Terytorialnego.

W sprawie powstał negatywny spór o właściwość pomiędzy dyrektorem miejskiego ośrodka pomocy rodzinie a dyrektorem ośrodka pomocy społecznej.


Oba organy uznały się za niewłaściwe miejscowo do rozpoznania wniosku bezdomnego mężczyzny o objęcie go ubezpieczeniem zdrowotnym.


NSA rozstrzygając spór wyjaśnił, iż ustawa z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. Nr 210 r., poz. 2135) nie określa właściwości organu w przypadku, gdy stroną postępowania administracyjnego jest osoba bezdomna, jak również nie odsyła w takim przypadku do innej ustawy.


W takiej sytuacji należy sięgnąć do przepisów Kodeksu postępowania administracyjnego, które wprowadzają ogólne reguły ustalania właściwości miejscowej organu administracji publicznej.


W rozpatrywanej sprawie należało zatem przyjąć, że organem właściwym do wydania decyzji potwierdzającej prawo do świadczeń opieki zdrowotnej, jest organ właściwy dla miejsca, w którym nastąpiło zdarzenie powodujące wszczęcie postępowania w sprawie – uznał NSA.


Na podstawie:
Postanowienie NSA z 9 czerwca 2014 r., sygn. akt I OW 52/14, prawomocne

Omówienie orzecznictwa pochodzi z programu LEX dla Samorządu Terytorialnego.