Omówienie orzecznictwa pochodzi z programu LEX dla Samorządu Terytorialnego.
W sprawie powstał negatywny spór o właściwość pomiędzy dyrektorem miejskiego ośrodka pomocy rodzinie a dyrektorem ośrodka pomocy społecznej.
Oba organy uznały się za niewłaściwe miejscowo do rozpoznania wniosku bezdomnego mężczyzny o objęcie go ubezpieczeniem zdrowotnym.
NSA rozstrzygając spór wyjaśnił, iż ustawa z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. Nr 210 r., poz. 2135) nie określa właściwości organu w przypadku, gdy stroną postępowania administracyjnego jest osoba bezdomna, jak również nie odsyła w takim przypadku do innej ustawy.
W takiej sytuacji należy sięgnąć do przepisów Kodeksu postępowania administracyjnego, które wprowadzają ogólne reguły ustalania właściwości miejscowej organu administracji publicznej.
W rozpatrywanej sprawie należało zatem przyjąć, że organem właściwym do wydania decyzji potwierdzającej prawo do świadczeń opieki zdrowotnej, jest organ właściwy dla miejsca, w którym nastąpiło zdarzenie powodujące wszczęcie postępowania w sprawie – uznał NSA.
Na podstawie:
Postanowienie NSA z 9 czerwca 2014 r., sygn. akt I OW 52/14, prawomocne
Omówienie orzecznictwa pochodzi z programu LEX dla Samorządu Terytorialnego.