Do starosty wpłynęła skarga firmy X dotycząca rdzawego nalotu na parkujących w pobliżu firmy samochodach Organ przeprowadził kontrolę w sąsiednim zakładzie i nie stwierdził negatywnego oddziaływania na środowisko (zakład wykonał w tym samym czasie pomiary emisji w związku z posiadanym pozwoleniem na wprowadzanie gazów lub pyłów do powietrza, które nie wykazały przekroczeń). Firma X zlokalizowana jest również przy drodze krajowej.
Co powinien zrobić jeszcze organ w celu załatwienia sprawy?
Czy tego typu sprawa znajduje się ewentualnie w kompetencji Inspekcji Ochrony Środowiska?
Opowiedź
Sprawa związana z ustaleniem, ewentualnym ukaraniem i podjęciem działań zapobiegającym pojawianiu się nalotów na pojazdach firmy X nie jest w kompetencji Inspekcji Ochrony Środowiska, mimo iż jednym z obowiązków Inspekcji jest monitoring środowiska w zakresie emisji pyłów i gazów.
Jeśli pojawienie się rdzawego nalotu nie jest incydentalnym zdarzeniem, a kontrola zakładu zlokalizowanego w pobliżu firmy X wykazała, że zakład ten dotrzymuje standardów pozwolenia emisyjnego i skutkiem jego działania nie jest rdzawy nalot na pojazdach, to jedynym rozwiązaniem jest zobowiązanie zarządcy drogi, aby np. postawił na drodze ekrany, które – przynajmniej w części - będą chroniły teren przed emisjami z drogi.
Uzasadnienie
Podstawową kwestią jest ustalenie składu rdzawego nalotu, gdyż to umożliwia postawienia hipotezy jego źródła. Jeśli zakład X jest zlokalizowany przy drodze, to wielce prawdopodobnym jest, że emisja substancji została spowodowana wadliwym zabezpieczeniem środka transportu przewożącego materiały lub odpady. Gdyby nalot pojawiał się przez dłuższy czas, to starosta powinien zobowiązać zarządcę drogi to postawienia ekranów wzdłuż drogi. Trudno jednak orzec, czy to zabezpieczenie będzie skuteczne. Gdyby nalot pojawiał się na większym obszarze, także oddalonym od drogi, to oczywiście należy zawiadomić o tym fakcie WIOŚ, który przeprowadzi badania.
Przepis art. 3 ustawy z dnia 20 lipca 1991 r. o Inspekcji Ochrony Środowiska (tekst jedn.: Dz. U. z 2007 r. Nr 44, poz. 287, z późn. zm.) – u.i.o.ś. wskazuje zakres zadań Inspekcji. Z treści tego przepisu wynika, iż jednym z nich jest wykonywanie pomiarów wielkości emisji oraz poziomu substancji lub energii występujących w środowisku (art. 2 ust. 1 pkt 14 u.i.o.ś. ) oraz współdziałanie w zakresie ochrony środowiska z organami administracji państwowej innymi organami kontroli urzędowej (art. 2 ust. 1 pkt 17 u.i.o.ś. ), to trudno z tego wywieść obowiązek monitoringu substancji zawartych w powietrzu w jednym miejscu. Inspekcja jest właściwym organem do badania zawartości pyłów i gazów na określonym terenie, zgodnie z właściwością miejscową. Zatem, w tak jednostkowym (i zapewne incydentalnym przypadku) WIOŚ nie będzie organem właściwym. Natomiast, starosta może zobowiązać zarządzającego drogą do podjęcia działań zapobiegających negatywnym oddziaływaniom emisji przedłożenia przeglądu ekologicznego i w oparciu o jego wyniki, nałożyć na zarządcę drogi obowiązek ograniczenia oddziaływania na środowisko i jego zagrożenia, np. na podstawie art. 362 ust. 2 Prawa ochrony środowiska .
Przydatne materiały:
Ustawa z dnia 20 lipca 1991 r. o Inspekcji Ochrony Środowiska (tekst jedn.: Dz. U. z 2007 r. Nr 44, poz. 287, z późn. zm.)
Ustawa z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (Dz. U. 2009 r. Nr 151, poz. 150 ze zm.)
Rdzawy nalot na pojazdach – interwencja starosty
Jakie działania można podjąć, gdy do starostwa wpłynęła skarga dotycząca rdzawego nalotu pojawiającego się na samochodach, a kontrola pobliskiego zakładu nie wykazała nieprawidłowości?