Na stronie MSWiA opublikowano projekt Stanowiska Rządu wobec senackiego projektu ustawy o petycjach (druk 4261). Jak można przeczytać w opublikowanym dokumencie, projekt ustawy określa zakres przedmiotowy petycji, ich cel oraz forma w jakiej mogą zostać złożone. Przewidziano także możliwość uzupełnienia lub wyjaśnienia treści petycji, która nie spełnia określonych ustawowo wymogów. Projekt ustawy wprowadza nową definicję petycji wielokrotnej oraz sposób jej rozpatrywania, która to instytucja ma zapewnić sprawność, oszczędność i ekonomikę postępowania w sytuacji złożenia kilku petycji, dotyczących tej samej sprawy. Zgodnie z projektem, organ rozpatrujący petycje (lub urząd go obsługujący) ma obowiązek zamieszczenia na stronie internetowej informacji zawierających m.in. zwięzły opis treści petycji, aktualizowanych na bieżąco.
Rada Ministrów pozytywnie oceniła rozwiązanie, które wyłącza stosowanie zasady dyskontynuacji w odniesieniu do projektu wniesionego do Sejmu. Wątpliwość wzbudził jednak zapis projektu enumeratywnie wymieniający podmioty mogące składać petycje oraz wyłączenie prawa petycji dla podmiotów wykonujących zawodową działalność lobbingową w kontekście art. 63 Konstytucji RP . Projekt regulując zakres przedmiotowy prawa do petycji, jednocześnie ogranicza to prawo tylko do wystąpień składanych w interesie publicznym - podmiotów je składających (lub podmiotów trzecich za ich zgodą), gdzie przedmiotem petycji mogą być wyłącznie sprawy dotyczące życia zbiorowego lub wartości wymagających szczególnej ochrony w imię dobra wspólnego. Natomiast w art. 63 Konstytucji RP , obok petycji motywowanych interesem publicznym, przewiduje się składanie petycji w interesie własnym lub innej osoby.
Zdaniem rządu, ponownej analizy wymaga również określenie form, w jakich może być składana petycja. Należy rozważyć wprowadzenie możliwości składania petycji również w formie ustnej do protokołu. Rada Ministrów zwróciła uwagę, iż art. 63 Konstytucji RP nie ogranicza form składania petycji. W opinii Rady Ministrów w uzasadnieniu projektu brak jest również szczegółowego odniesienia do skutków finansowych projektu dla budżetu państwa i budżetów jednostek samorządu terytorialnego, mimo iż projektodawcy wskazali, że wejście w życie ustawy może spowodować zwiększenie wydatków z budżetu państwa oraz z budżetów jednostek samorządu terytorialnego.
Na podstawie: bip.mswia.gov.pl
Przydatne materiały:
Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. (Dz. U. z. Nr 78, poz. 483 ze zm.)