Odpowiedź


Instytucje kultury są niewątpliwie podmiotami zobowiązanymi do stosowania Prawa zamówień publicznych dalej p.z.p. Oznacza to, że jeżeli wartość przedmiotu zamówienia przekracza równowartość 14.000 euro, to taki zamawiający powinien zastosować do udzielenia zamówienia publicznego odpowiedni tryb ustawowy.

Uzasadnienie

Instytucja kultury, niezależnie od formy organizacyjnej (teatr, kino, opera, muzeum, biblioteka, dom kultury), zazwyczaj stanowi jednostkę sektora finansów publicznych. Stąd wszelkie wydatki ponoszone przez taką jednostkę muszą być zgodne z ustawą o finansach publicznych oraz z prawem zamówień publicznych. Obowiązek stosowania ustawy p.z.p. przez jednostki sektora finansów publicznych, a zatem i przez instytucje kultury, wynika wprost z art. 3 ust. 1 pkt 1 p.z.p. Przepis ten stanowi, że ustawę stosuje się do udzielania zamówień publicznych, zwanych dalej "zamówieniami", przez jednostki sektora finansów publicznych w rozumieniu przepisów o finansach publicznych. Bezwarunkowy próg obowiązku stosowania przepisów p.z.p. w przypadku zamówień publicznych powyżej 14.000 euro wynika natomiast z art. 4 pkt 8 p.z.p. Zaznaczyć trzeba, że ustawa p.z.p. zobowiązując jednostki sektora finansów publicznych do stosowania p.z.p. , nie narzuca przy tym rygoru polegającego na obowiązku udzielania zamówień publicznych wyłącznie w trybie przetargu nieograniczonego. W zakresie wyboru trybu udzielenia zamówienia publicznego instytucję kultury obowiązują ogólne zasady.

Oznacza to, iż podstawowymi trybami udzielania zamówienia publicznego są przetarg nieograniczony oraz przetarg ograniczony (art. 10 ust. 1 p.z.p. ). Zamawiający oczywiście może udzielić zamówienia w trybie negocjacji z ogłoszeniem, dialogu konkurencyjnego, negocjacji bez ogłoszenia, zamówienia z wolnej ręki, zapytania o cenę albo licytacji elektronicznej, ale tylko w przypadkach określonych w ustawie (art. 10 ust. 2 p.z.p. ). Tryby podstawowe (przetarg nieograniczony i przetarg ograniczony) zamawiający może zastosować zawsze, gdyż nie jest ku temu konieczne zajście żadnych szczególnych warunków. Z powyższego wynika zatem, że zamawiający – instytucja kultury – chcąc udzielić zamówienia publicznego na usługę oprawy artystycznej określonej uroczystości zawsze będzie mógł zastosować tryb przetargu nieograniczonego.

Przydstne materiały:
Ustawa z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. 2010 r. Nr 113, poz. 759 ze zm.)