Zgodnie ustawą z dnia 27 sierpnia 2009 r.- Przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1241 z późn. zm.) w art. 87 ust. 1 pkt 2 z dniem 31 grudnia 2010 r. zakończeniu ulega likwidacja: gminnych, powiatowych i wojewódzkich zakładów budżetowych prowadzących działalność w zakresie innym niż określony w art. 14 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 z późn. zm.) .



1. Jakie czynności prawne Rada Gminy powinna wykonać aby Gminny Zakład Komunalny stał się Samorządowym Zakładem Komunalnym?

2. Jakimi konsekwencjami grozi nie dostosowanie się do obowiązujących przepisów w tym zakresie?

Odpowiedź


Tworzyć, łączyć i przekształcać w inną formę organizacyjno-prawną oraz likwidować samorządowe zakłady budżetowe mogą organy stanowiące jednostki samorządu terytorialnego na przykład rada gminy, rada powiatu.

Zgodnie z zapisem art. 2 ustawy z dnia 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej (Dz. U. z 1997 r. Nr 9, poz. 43) , gospodarka komunalna może być prowadzona przez jednostki samorządu terytorialnego w szczególności w formach samorządowego zakładu budżetowego lub spółek prawa handlowego.

Uzasadnienie

Data 31 grudnia 2010 r. jest datą graniczną, do której maksymalnie mogą funkcjonować bądź przeprowadzać likwidację zakłady budżetowe, które według znowelizowanych przepisów nie będą mogły prowadzić swojej działalności w formie zakładu od 1 stycznia 2011 r. Likwidację bądź proces przekształcenia w inną formę organizacyjną-prawną można było przeprowadzić wcześniej. Likwidację bądź przekształcenie należy przeprowadzić według "starych" przepisów, czyli według ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 z późn. zm.) - dalej u.f.p. z 2005 r.

Ogólne zasady przekształcenia zakładu budżetowego w inną formę organizacyjno-prawną będą miały zastosowanie zasady mówiące o likwidacji, gdyż zgodnie z art. 25 ust. 5 u.f.p. z 2005 r. przekształcenie zakładu budżetowego w inną formę organizacyjno-prawną wymaga uprzednio jego likwidacji.

Dział IV rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 czerwca 2006 r. w sprawie gospodarki finansowej jednostek budżetowych, zakładów budżetowych i gospodarstw pomocniczych oraz trybu postępowania przy przekształceniu w inną formę organizacyjno-prawną (Dz. U. Nr 116, poz. 783) - dalej rozporządzenie określa tryb postępowania przy przekształceniu w inną formę organizacyjno-prawną. Rozporządzenie to wymienia szczegółowe zasady likwidacji zakładu budżetowego podejmowanej w celu przekształcenia go w inną formę w stosunku do zasad przedstawionych w ustawie.


Tworząc samorządowy zakład budżetowy, organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego określa formę organizacyjno-prawną nowej jednostki, w którą przekształca się zakład:
- nazwę i siedzibę zakładu,
- przedmiot jego działalności,
- źródła przychodów własnych zakładu,
- stan wyposażenia zakładu w środki obrotowe oraz składniki majątkowe przekazane zakładowi na użytkowanie,
- terminy i sposób ustalania zaliczkowych wpłat nadwyżki środków obrotowych dokonywanych przez zakład do budżetu jednostki samorządu terytorialnego,
- sposób i terminy rocznych rozliczeń oraz dokonywania wpłat do budżetu.

Wzór Uchwały w sprawie likwidacji zakładu budżetowego celem przekształcenia:

Uchwała Nr.......
Rady Gminy w.........
z dnia...........
w sprawie likwidacji zakładu budżetowego pod nazwą Gminny Zakład Komunalny w..... celem przekształcenia w samorządowy zakład budżetowy pod nazwą
Samorządowy Zakład Komunalny w........................................
Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 9 lit. h ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn.: Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) w związku z art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej (tekst jedn.: Dz. U. z 1997 r. Nr 9, poz. 43), art. 25 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 z późn. zm.) oraz rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 czerwca 2006 r. w sprawie gospodarki finansowej jednostek budżetowych, zakładów budżetowych i gospodarstw pomocniczych oraz trybu postępowania przy przekształceniu w inną formę organizacyjno- prawną (Dz. U. Nr 116, poz. 783) uchwala się, co następuje:
§ 1 Z dniem 31 grudnia 2010 r. likwiduje się zakład budżetowy pod nazwą Gminny Zakład Komunalny w............ celem przekształcenia w samorządowy zakład budżetowy pod nazwą Samorządowy Zakład Komunalny w..............
§ 2 Z dniem 1 stycznia 2011 r. tworzy się samorządowy zakład budżetowy pod nazwą Samorządowy Zakład Komunalny w........... w celu realizacji zadań zlikwidowanego Gminnego Zakładu Budżetowego w...............
§ 3 Mienie znajdującego w użytkowaniu dotychczasowego zakładu budżetowego pod nazwą Gminnego Zakładu Komunalnego przejmuje samorządowy zakład budżetowy – Samorządowy Zakład Komunalny.
§ 4 Należności i zobowiązania przekształconego Gminnego Zakładu Komunalnego przejmuje samorządowy zakład budżetowy – Samorządowy Zakład Komunalny.
§ 5 Jednostka budżetowa prowadzi gospodarkę finansową według zasad określonych w ustawie
z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 z późn. zm.).
§ 6 Pracownicy dotychczas zatrudnieni w Gminnym Zakładzie Komunalnym stają się pracownikami samorządowej jednostki budżetowej – Samorządowego Zakładu Budżetowego.
§ 7 Samorządowy zakład budżetowy odpłatnie wykonuje zadania, pokrywając koszty swojej działalności głownie z przychodów własnych.
§ 8 Zakres działania oraz zasady funkcjonowania jednostki określa statut stanowiący załącznik do uchwały.
§ 9 Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi /Burmistrzowi.
§ 10 Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia i podlega ogłoszeniu poprzez wywieszenie na tablicy ogłoszeń w Urzędzie Gmin w.............. oraz na tablicy ogłoszeń przekształconego Samorządowego Zakładu Komunalnego.

Do wyłączności rady należą sprawy określone w art. 18 ust. 2 ustawy o samorządzie gminnym . Z przepisu tego "wyraźnie przy tym wynika, że do wyłącznej właściwości rady gminy należy stanowienie w innych sprawach zastrzeżonych odrębnymi ustawami do kompetencji rady gminy art. 18 ust. 2 pkt 15. Oznacza to, że jeżeli w innej ustawie stanowienie w określonej sprawie zostało zastrzeżone do kompetencji rady gminy, to sprawa ta należy do wyłącznej właściwości rady gminy w rozumieniu art. 18 ust. 2 ustawy o samorządzie terytorialnym"(wyrok NSA z 16 kwietnia 1993 r., II SA 126/92). Wyłączność rady w określonych sprawach oznacza, że kompetencja do załatwienia danej sprawy nie może być przez radę scedowana na żaden inny organ, w szczególności na wójta gminy (wyrok NSA z 4 stycznia 1991 r., III SA 978/90). Jeśli więc rada gminy jako organ stanowiący został wskazany do przeprowadzenia likwidacji celem przekształcenia zakładu budżetowego w inną formę organizacyjno-prawną to istnieje ustawowy obowiązek wywiązania się z przepisów z danej materii.

Przydatne materiały:
Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r.- Przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1241 z późn. zm.)
Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 ze zm.)
Ustawa z dnia 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej (Dz. U. z 1997 r. Nr 9, poz. 43 ze zm.)
Ustawa z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.)